مذاکرات لاریجانی و سولانا پنج‌شنبه برگزار می‌شود

حسینی دریافت پیامی از گروه ۱+۵ را تایید کرد

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در خصوص زمان مذاکرات لاریجانی و سولانا گفت: پنج‌شنبه ۱۰خرداد این مذاکرات برگزار می‌شود.

به گزارش اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، سید محمد علی حسینی در خصوص زمان مذاکرات بین لاریجانی و سولانا اظهار کرد: با توجه به آخرین توافقات حاصله بین آقایان لاریجانی و سولانا زمان مذاکرات روز پنج‌شنبه ۱۰ خرداد ماه اعلام شده است. وی افزود: مکان ملاقات همچنان در رایزنی‌های فیمابین تعیین خواهد شد. سخنگوی وزارت خارجه همچنین در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، دیدار جواد وعیدی معاون بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی از بروکسل را کارشناسی توصیف و خاطر نشان کرد که در مذاکرات وعیدی پیرامون برخی طرح‌ها بحث و گفت‌وگو شده است.حسینی با بیان این که برخی طرح‌ها نیاز به بررسی بیشتری دارد، گفت: مذاکرات وعیدی می‌تواند زمینه ساز مذاکرات سولانا‌-‌لاریجانی باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست هفتگی خود با خبرنگاران تایید کرد که تهران از برخی اعضای گروه ۱+۵ پیام دریافت کرده است.

حسینی در این خصوص توضیح داد: وزیر خارجه آلمان با وزیر خارجه ایران تماس گرفته و تاکید کرده است که خاویر سولانا مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا باید تلاش کند تا موضوع هسته‌ای ایران از طریق گفت‌وگو و روش‌های مسالمت‌آمیز حل و فصل شود. سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین خبر داد که بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل متحد در همین زمینه تماس‌هایی داشته و بر حل موضوع هسته‌ای ایران از طریق مذاکره تاکید کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص ترکیب هیات ایرانی شرکت کننده در گفت‌وگوهای بغداد میان ایران و آمریکا گفت: ممکن است یکی دو نفر از کارشناسان از تهران اعزام شوند.وی در پاسخ به این سوال که چه کسانی ترکیب این هیات را تعیین خواهند کرد، گفت: مراجع ذیربط در این خصوص تصمیم می‌گیرند و رییس جمهوری نیز نظرشان را در این زمینه مطرح می‌کنند. به گزارش ایرنا حسینی در خصوص ویژگی‌های حسن کاظمی سفیر ایران در عراق که به عنوان نماینده ایران قرار است در این گفت‌وگوها شرکت کند، گفت: کاظمی از سفرای برجسته است و چارچوب‌ها را خوب می‌شناسد و به مسائل عراق و منطقه اشراف دارد. حسینی درباره هیات ایرانی توضیح بیشتر نداد اما گفت: این گفت‌وگوها در چارچوب تعیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب شروع خواهد شد. خبرنگاران همچنین درباره امکان ادامه گفت‌وگو و سطح بعدی آن سوال کردند که سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ گفت: اجازه بدهید روند گفت‌وگو آغاز شود تا ببینیم بعد چه تصمیمی گرفته می‌شود. پاسخ‌های کوتاه حسینی به سوالات مربوط به گفت‌وگوهای ایران و آمریکا موجب نشد که خبرنگاران از پرسش‌های خود در این زمینه دست بکشند و سوال بعدی این بود که مدت زمان گفت‌وگو چقدر است؟

حسینی باز هم پاسخ داد: بگذارید گفت‌وگو آغاز شود تا ببینیم زمان آن چقدر است.

سخنگوی وزارت خارجه در نهایت گفت: اجازه بدهید جلوتر از زمان حرکت نکنیم. سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش‌های مکرر خبرنگاران در خصوص موضوع گفت‌وگوی ایران و آمریکا درباره مسائل عراق تاکید کرد که در این گفت‌وگو فقط مسائل امنیتی عراق مطرح خواهد شد. وی خاطر نشان کرد: اگر آمریکا عزم و اراده سیاسی لازم را داشته باشد و مسوولیت خود را پذیرفته و رویکرد گذشته‌اش را اصلاح کند می‌توان به نتیجه گفت‌وگوها در مورد عراق امیدوار بود.