طرف آمریکایی مذاکره با ایران کیست؟

دنیای‌اقتصاد- امروز حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در عراق، همتای آمریکایی خود را در بغداد ملاقات می‌کند تا در اولین مذاکره رسمی تهران و واشنگتن، مسائل عراق بعد از صدام را بررسی کنند.

اما نماینده ایالات‌متحده آمریکا در مذاکرات بغداد چه کسی است؟در زمان معارفه رایان‌کروکر به عنوان سفیر آمریکا در عراق، کاندولیزا رایس درباره او گفت: کروکر در دولت ما، در خاورمیانه و در جهان شناخته شده است. او زبان و فرهنگ منطقه را به همان خوبی که مجموعه‌های تحت امرش را هدایت کرد، می‌شناسد. طرف آمریکایی مذاکره با ایران کیست؟

برگزاری کنفرانس خبری پس از نشست بغداد

واشنگتن و تهران امروز اولین گفت‌وگو‌های اساسی را پس از ۲۷ سال در بغداد خواهند داشت، در حالی که هر دو کشور برای فرونشاندن ناآرامی در عراق اهدافی ناچیز و مذاکراتی محدود را تدارک دیده‌اند.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه با اشاره به این مطلب افزود: یک نماینده‌ عراقی در آغاز این گفت‌وگو‌ها حاضر خواهد شد و پس از آن مذاکرات پشت درهای بسته ادامه خواهد یافت. براساس این گزارش،‌ هیچ بیانیه‌ رسمی مطرح نخواهد شد؛ اما رایان کروکر، سفیر آمریکا در عراق که در مذاکرات ایران - آمریکا حاضر خواهد شد، گفت: ممکن است پس از آن کنفرانسی خبری در سفارت آمریکا در عراق برگزار شود.

این در حالی است که وزارت امور خارجه‌ عراق دیروز اعلام کرد هوشیار زیباری امروز در نشست آمریکا و ایران در خصوص عراق حضور می‌یابد.

براساس بیانیه‌ وزارت خارجه عراق، رایان کروکر، سفیر آمریکا درعراق و حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در بغداد، فردا با حضور هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق دیدار می‌کنند.

در این بیانیه آمده است: این دیدار از نتایج دو کنفرانس برگزار شده در شرم الشیخ است.

نشانه‌ مشاجره فزآینده رایس و چنی

هفته‌نامه‌ آبزرور با اشاره به مذاکرات ایران - آمریکا در بغداد، آن را روشن‌ترین نشانه از مشاجره‌ فزآینده‌ تلخ برای کنترل سیاست آمریکا در خصوص ایران میان کاندولیزا رایس و دیک چنی خواند.

به گزارش ایسنا، این هفته‌نامه‌ انگلیسی افزود: دیک چنی، معاون رییس جمهور آمریکا، اجازه داده است همه متوجه شوند که از چرخش جورج بوش به سوی رویکردی دیپلماتیک‌تر پس از چندین ماه سروصدا‌های ستیزه‌جویانه عمیقا ناخرسند است. بر اساس این گزارش، این موضوع که جبهه‌ چنی ممکن است جدال بر سر عراق و ایران را ببازد، در هفته‌های اخیر در حالی روشن شد که بوش از رایس در خصوص رویکردی متنوع‌تر در قبال ایران حمایت کرد. رییس جمهوری آمریکا که در ابتدا یافته‌های گروه تحقیق در عراق را نپذیرفت، هفته گذشته عنوان کرد که اکنون می‌تواند به آن راهنمایی‌ها فکر کند. ملموس‌ترین نشانه از این تغییر در سیاست، نشست امروز در بغداد است که توصیه‌ کلیدی گروه تحقیق در عراق بود.

دنیای‌اقتصاد- امروز حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در عراق، همتای آمریکایی خود را در بغداد ملاقات می‌کند تا در اولین مذاکره رسمی تهران و واشنگتن، مسائل عراق بعد از صدام را بررسی کنند. به گفته مقامات دو کشور،‌ موضوع مذاکرات کاملا محدود به عراق است.

روز گذشته محمدعلی حسینی،‌ سخنگوی وزارت امورخارجه کاظمی قمی را از سفرای برجسته و با تجربه ایرانی معرفی کرد و گفت: او چارچوب‌ها را به خوبی می‌شناسد و نسبت به مسائل منطقه‌ای و عراق، اشراف لازم را دارا است.

سفیر آمریکا در خاورمیانه

اما نماینده ایالات‌متحده آمریکا در مذاکرات بغداد چه کسی است؟‌ سفیر کنونی آمریکا در عراق تاکنون به عنوان دیپلمات‌ در بیشتر کشور‌های مهم و بعضا بحرانی منطقه حساس خاورمیانه خدمت کرده است.

رایان کلارک کروکر پنجاه و هشت‌ساله در فاصله سال‌های ۹۳-۱۹۹۰ سفیر آمریکا در لبنان بوده است. بعد از آن به عنوان سفیر به کویت می‌رود و تا سال ۱۹۹۷ که سفارت آمریکا در سوریه را تحویل می‌گیرد در آنجا می‌ماند.

کروکر از سال ۲۰۰۴ تا بیست و ششم مارس گذشته سفیر آمریکا در پاکستان بوده است و ازآن تاریخ‌ جای زلمای خلیل‌زاد را که نماینده دائم ایالات متحده در سازمان ملل شده است می‌گیرد.پیش از این در پنج دوره سفارت، رایان کروکر جوان به عنوان مقام کنسولی در کشورهای ایران، قطر، عراق و مصر برای دولت آمریکا مشغول به کار بوده است.

وی در حساس‌ترین شرایط خاورمیانه یعنی پس از تجاوز عراق بعثی به کویت در سال ۱۹۹۰، به عنوان مدیرگروه کاری عراق- کویت انجام وظیفه کرد.

او پس از فراگیری زبان فارسی در سال ۱۹۷۲ به عنوان سرکنسول آمریکا در خرمشهر منصوب شد.

کروکر دو سال بعد از آن تاریخ در سفارتخانه تازه تاسیس آمریکا در دوحه قطر به عنوان نماینده اقتصادی - بازرگانی مشغول به کار شد و در سال ۱۹۷۶ دوحه را به مقصد واشنگتن دی‌سی برای گذراندن دوره طولانی فراگیری زبان عربی ترک کرد. او تحصیل ادبیات عرب را در سال ۱۹۷۸ با گذراندن دوره ۲۰ماهه‌ای در موسسه‌ای در تونس تکمیل کرد و به عنوان رییس بخش اقتصادی- بازرگانی دفتر منافع ایالات متحده در بغداد منصوب شد.

کروکر در فاصله سال‌های ۸۱ تا ۸۴ به عنوان رییس واحد سیاسی سفارت آمریکا در بیروت مشغول به کار برده است و پس از آن در یک سال تحصیلی دوره مطالعات خاور نزدیک را در دانشگاه پرینستون گذراند.

وی از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۷ قائم‌مقام دفتر امور اسرائیل و عرب - اسرائیلی بود و پس از آن تا سال ۱۹۹۰ مستشار سیاسی در قاهره بود.

تجربیات رایان کروکر و دانش گسترده او درباره فرهنگ، تاریخ و ادبیات خاورمیانه او را به یکی از متخصصان برجسته در زمینه این منطقه حساس بدل کرده است و به اتکای همین امتیازات و به دلیل خدماتی که به دولت متبوع خود داشته است، از رییس‌جمهوری آمریکا جایزه گرفته است و مدالی را نیز تصاحب کرده است.او پیش از آنکه در سال ۲۰۰۴ به عنوان سفیر آمریکا در پاکستان منصوب شود، از ژانویه ۲۰۰۲فرستاده موقت آمریکا نزد دولت نوپای افغانستان بوده است.

کروکر در سپتامبر ۲۰۰۴ با ابلاغ جورج بوش به بالاترین رده‌بندی در سلسله‌مراتب خدمات دیپلماتیک رسید و در ژانویه سال جاری توسط کاندولیزا رایس برای خدمت در مقام سفیر واشنگتن در بغداد معرفی شد.

در زمان معارفه رایان کروکر به عنوان سفیر آمریکا در عراق، کاندولیزا رایس درباره او گفت: کروکر در دولت ما، در خاورمیانه و در جهان شناخته شده است. او زبان و فرهنگ منطقه را به همان خوبی که مجموعه‌های تحت امرش را هدایت کرد، می‌شناسد. او به خوبی با هم‌پیمانان ما و فرماندهی نظامی، در عراق همکاری می‌کند، همان گونه که در پاکستان عمل کرد. رایان جدی و مصمم، اما لطیف و الهام‌بخش در سفارت ما در عراق خواهد بود.رایس در خاتمه گفته بود: رایان و زل (خلیل‌زاد) دو عنوان از مهم‌ترین وظایف‌های جهان را بر عهده خواهند داشت. من و پرزیدنت بوش بیشترین اطمینان خاطر را داریم که این دو چندان در توانایی‌های خود برابرند که نیازی به رقابت ندارند. آنها پشتیبانان استوار ما در راهی خواهند بود که پیش روی داریم.

باید گفت که کروکر شناخت بسیار دقیقی از وضعیت عراق دارد: وی با حضورش در سفارت آمریکا در بغداد، کمک موثری به نیروهای آمریکایی پیش از حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی انجام داد. وی سفرهای متعددی را برای هماهنگی با کردهای شمال عراق به منطقه انجام داد. کروکر در زمان قبول پست سفارت در بغداد، ماموریت خود را دشوار خواند. وی چند ماه آینده را برای عراق سرنوشت ساز خواند و از عراقی‌ها خواست از برنامه امنیتی آمریکا در بغداد حمایت بیشتری کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر در هنگام ماموریت در اسلام آباد، کروکر در مقابل فشار واشنگتن علیه مشرف مقاومت کرد و وی را متحد جدی آمریکا در جنگ علیه تروریسم خواند. جالب توجه است که کروکر در مذاکرات نمایندگان ایران و آمریکا در ژنو، درباره افغانستان، مذاکره‌کننده اصلی آمریکا بود و سابقه مذاکره با مقام‌های ایرانی را داشته است.

یکی از دلایل خروج وی از عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی اختلاف وی با پل بر مرحاکم موقت عراق درباره قانون بعثی زدایی بود که کروکر در آن مقطع با کنار گذاشتن بعثی‌ها به طورکامل از قدرت مخالف بود. کروکر درباره عراق می‌گوید: عراق در لبه جهنم قرار دارد هر چند علایمی‌مبنی بر تحقق معیارهایی برای دستیابی به وحدت ملی دیده می‌شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز اخیرا در گزارشی نوشت: سفیر جدید آمریکا در عراق دیپلماتی حرفه‌ای در بر عهده گرفتن وظایف مشکل است. به گزارش ایسنا این خبرگزاری افزود: رایان کروکر، سفیر آمریکا در عراق در برقراری دولت موقت عراق پس از سقوط صدام کمک کرد؛ در افغانستان پس از سرنگونی طالبان در سال ۲۰۰۱ سفارت آمریکا در کابل را بازگشایی کرد و مذاکرات حساس با ایران را رهبری کرد. کروکر که یکی از معدود دیپلمات‌های آمریکایی است که در ۲۵ سال گذشته با ایرانی‌ها دیدار کرده است، قرار است روز دوشنبه در دیدار با نماینده‌‌ تهران چالش دیگری را حل کند. این بار موضوع به دشواری‌های بسیار تلاش برای احیای امنیت عراق مربوط می‌شود.

با وجودی که کروکر و تحلیل‌گران انتظارات از این گفت‌وگوها را کم اهمیت جلوه داده‌اند، بسیاری می‌گویند این دیپلمات کهنه‌کار آمریکا تدابیر صحیح تجربی و زیرکی‌اش را به این تبادل دیپلماتیک احتمالا تاریخ ساز و رو در رو می‌آ‌ورد.

این گزارش حاکی است این دو کشور در طول سال‌های گذشته در گروه‌های بین‌المللی مختلفی حضور داشته‌اند و روابطی پنهان در موضوع مشهور ایران، کنترا در سال ۱۹۸۰ داشته‌اند، اما تماس‌های دو جانبه‌‌ بسیار محدودی از زمان قطع روابط واشنگتن با تهران در سال ۱۹۷۹ و پس از انقلاب اسلامی داشته‌اند.

کروکر که دو ماه است مسوولیت سفارت ‌آمریکا در عراق را عهده‌دار شده است، بیشتر فعالیت دیپلماتیک ۳۶ساله‌اش را در حوزه خاورمیانه گذرانده است و ممکن است از هر دیپلمات آمریکایی فعال دیگر تجاربی بیشتر در منطقه داشته باشد. او دست کم هفت سال در کشورهای خاورمیانه و در پاکستان و افغانستان و اغلب در طول درگیری‌ها و بحرانها کار کرده است.

او پیش از تهاجم آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ به کالین پاول، وزیر امور خارجه وقت آمریکا هشدار داده بود که سرنگونی صدام سرپوش خشونت فرقه‌ای در عراق را برخواهد داشت.

جیمز دابینز، مقام ارشد سابق در وزارت امور خارجه آمریکا که اکنون مدیر مرکز مطالعات بین‌الملل و سیاست دفاعی است، گفت: او در انجام کارهایش بسیار خوب عمل کرده است و براساس صلاحیت و اراده‌اش برای رفتن به اماکن بسیار سخت و طاقت‌فرسا در رده‌‌ خود به بالاترین حد رسیده است. داستان جدیت، انضباط و عطش او برای چالش‌ها در میان دیپلمات‌های آمریکایی فراوان نقل می‌شود.

آسوشیتدپرس نوشته است: یک روز هنگامی که او با هواپیما به سوی ایسلند می‌رفت موضوعی را با عجله درباره‌‌ یک ماراتن محلی خواند که روز بعد آغاز می‌شد. وقتی هواپیما به مقصد رسید کروکر پیاده شد، بلیطش را عوض کرد و در آن مسابقه‌‌ دو شرکت کرد. او حتی حالا که ۲۳ سال از آن تاریخ می‌گذرد رکوردش را به یاد دارد «سه ساعت و ۱۸ دقیقه و ۲۵ ثانیه.» از زمان سوگند یاد کردنش در ۲۹ مارس تاکنون نمایندگی آمریکا در عراق باید با واکنش خشونت بار به سرکوب‌ امنیتی در بغداد، اصلاحات اقتصادی و سیاسی به تعویق افتاده و فشار افزون شده در آمریکا برای خروج سربازان آمریکایی دست و پنجه نرم می‌کرد.

وقتی کروکر جانشین زلمای خلیل‌زاد شد، کارکنان سفارت به سرعت متوجه سبکی متفاوت شدند. آنها می‌گویند در جایی که خلیل‌زاد دوستانه، شاد و بشاش و گاهی عصبانی بود کروکر آرام، جدی و خویشتن‌دار است و فقط گهگاه اجازه می‌دهد حس شیطنت‌آمیز و گاهی پر از طعنه و شوخ طبعش دیده شود.

کارکنان سفارت آمریکا که از افشای نامشان خودداری کردند، گفتند کروکر فورا با تمامی بخش‌های این نمایندگی وسیع دیدار کرد تا با ساختارش آشنا شود و بر سفارتی که به شکلی بسیار آزاد و فی‌البداهه اداره شده بود، نظم و ترتیب و مقررات روزانه را تحمیل کرد.

استیون بویلان، مشاور ژنرال پترائوس، فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق گفت کروکر که هنوز دوندگی را کنار نگذاشته است، به سرعت برنامه‌‌ هفتگی دو خود را که حدود شش مایل است، با ژنرال دیوید پترائوس تنظیم کرد که در طول آن هر دو درباره‌‌ موضوعات مربوط به عراق صحبت می‌کنند.

کروکر در سمت پیشین خود در اسلام‌آباد تحسین مقامات پاکستان را برانگیخت.آنها که تحت فشار این انتقاد قرار داشتند، در سرکوبی شبه نظامیان طالبان که در حال شکل‌گیری دوباره در مرز افغانستان هستند تحت فشار بودند. آفتاب خان شرپائو، وزیر کشور پاکستان گفت: او درک کاملی از مشکلاتی که با آن روبه‌رو بودیم، داشت. من نمی‌توانم فراموش کنم که وقتی مقامات آمریکایی و کابل، پاکستان را تحت انتقاد قرار داده بودند او آمد و از ما به طور علنی حمایت کرد. او به ما در طول روزهای بسیار سخت کمک کرد.

کروکر در سال ۲۰۰۱ مذاکراتی کامل با ایرانی‌ها داشته تا به تضمین ثبات افغانستان پس از سقوط رژیم طالبان کمک کند. همتایان ایرانی او گفته‌اند که اوی بسیار حرفه‌‌ی است و مورد احترام آنها قرار گرفته است.

دابینز، مقام ارشد سابق در وزارت امور خارجه‌‌ آمریکا گفت: او کانال اصلی با ایرانی‌ها درباره‌‌ هر چیزی بود‌. آسوشیتدپرس افزود: ممکن است مذاکرات جدید حتی بسیار سخت‌تر باشد. بی‌اعتمادی بسیاری میان دو کشوری وجود دارد که اکنون بر سر برنامه‌‌ هسته‌ای ایران در جدل هستند. هر دو طرف گفتند که مذاکرات بر ارایه‌‌ امنیت در عراق متمرکز خواهد شد؛ اما ایران و آمریکا حتی نمی‌توانند درباره‌‌ دلایل بی‌ثباتی در عراق با هم توافق داشته باشند.

آمریکا، ایران را به تجهیز و آموزش شبه نظامیان در عراق متهم می‌کند، ایران این اتهام را تکذیب کرده و می‌گوید حضور سربازان آمریکایی ناآرامی را افزایش داده است.

در کنفرانس ۱۰مارس در بغداد نمایندگان‌ آمریکایی و ایرانی، یکدیگر را در بحران عراق مقصر خواندند.

دابینز گفت: قطعا او درک خوبی از عراق و ایران دارد. از سوی دیگر او یک سیاست‌گذار نیست و طرف مقابلش در مذاکرات نیز احتمالا سیاست‌گذار نیست. بنابراین فکر می‌کنم می‌توان انتظارات بسیار محدودی از این نشست داشت. به هر حال این یک شروع است شروعی که بسیار به تعویق افتاده است و یا دست کم یک از سرگیری بسیار معوق این مذاکرات است.

کروکر هم سعی کرد انتظارات از این نشست را کاهش دهد. او هفته‌‌ گذشته به خبرنگاران گفت: انتظار پیشرفت‌های چشمگیر حیرت‌آوری را در این تماس مقدماتی ندارم، ما یک نشست خواهیم داشت و خواهیم دید که درباره‌‌ این مذاکرات چه طور فکر می‌کنیم و در خصوص گام بعدی از آنجا به بعد تصمیم می‌گیریم.

وی با اشاره به مذاکرات پیشین با ایران گفت: ما بیشتر هم این نوع گفت‌وگو را داشته‌ایم، فکر می‌کنم هر دو می‌دانیم که پارامترها و محدودیت‌ها چیست.

کروکر در سفارت آمریکا در بغداد سوگند می‌خورد-عکس:کوربیس