به نوشته فایننشال تایمز روزنامه، در اطلاعات غرب نسبت به برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران شکاف‌های زیادی وجود دارد و مقام‌های ایرانی و غربی گفته‌اند که سیاست تحریم‌های شورای امنیت علیه برنامه هسته‌ای ایران با شکست روبه‌رو شده است. به گزارش خبرگزاری مهر، این روزنامه در تحلیلی نوشت‌: در زمانی که تنش‌ها در منطقه خاورمیانه و بین واشنگتن و تهران به بالاترین حد خود می‌رسد، این سوال که ایران چقدر در برنامه هسته‌ای خود پیشرفت کرده، می‌تواند مهم‌تر باشد.

فایننشال تایمز ادامه می‌دهد: پاسخ به این سوال به این مساله بستگی دارد که شما آن را از چه کسی بپرسید و اینکه دستور کار سیاسی آنها چیست. یک گروه بر سرعت پیشرفت ایران تاکید دارد و از راهبرد کنونی افزایش تحریم‌ها برای متقاعد کردن ایران برای توقف برنامه خود ناراضی است و گروه دیگر هم این تحولات را کم اهمیت می‌داند و اصرار دارد که برای تحریم‌هایی که با سرعت کم حرکت می‌کنند، زمان زیادی وجود دارد.

در ادامه این تحلیل آمده است: جان بولتون نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل متحد معتقد است که باید استفاده از زور را علیه ایران مد‌نظر داشته باشد. محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم بر این باور است که غرب باید هر‌چه بیشتر با ایران مصالحه کند. محمود احمدی نژاد رییس‌جمهور ایران هم می‌گوید که هیچ چیز مانع ایران نخواهد شد. نویسندگان تصریح می‌کنند: با این وجود‌، هر سه آنها به تازگی گفته‌اند که پیشرفت‌های اخیر ایران نشان داده‌اند که سیاست تحریم‌های کنونی شورای امنیت سازمان ملل متحد شکست خورده است. به عقیده نویسنده، بخشی از دلیل برای دیدگاه‌های متفاوت در‌این‌باره، اطلاعات محدود موجود است‌. آژانس هفته گذشته اعلام کرد که اطلاعات آن درباره برنامه هسته‌ای ایران ضعیف شده است.

در پایان این تحلیل آمده است‌: با وجود شکاف‌های بسیار در اطلاعات خارجی‌ها درباره وضعیت واقعی برنامه هسته‌ای ایران‌، گاهی گفتن اینکه چه زمانی اطلاعات واقعی پایان می‌یابد و ایده‌های سیاسی آغاز می‌شود، دشوار می‌شود.