خبرگزاری اسوشیتدپرس گزارش داد مقامات عالی‌رتبه اروپایی روز جمعه در اقدامی که آن را تلاش برای جلوگیری از بحران بر سر خودداری جمهوری اسلامی از تعلیق غنی سازی اورانیوم توصیف کردند با یک نماینده عالی‌رتبه ایرانی دیدار کردند. به گزارش ایسنا این خبرگزاری ادامه داد: همچنین روز جمعه، چند روز پس از آنکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد به علت محدود شدن بازدید‌ها آگاهی‌اش از برنامه هسته ایران رو به کاهش است، کارشناسان سازمان ملل از یک تاسیسات هسته‌ای مهم ایران دیدن کردند.

این مقام که به شرط فاش نشدن نامش صحبت کرد، گفت: این یک جلسه ارزیابی بود.

بر اساس این گزارش، به گفته دیپلمات‌ها این نشست در نشان دادن اقدام مشترک در تلاش برای بازگشت به مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران به منظور جلوگیری از تحریم‌های بیشتر و تشدید احتمالی بحران نشست مثبتی بود.

هدف جلسه روز جمعه که در بروکسل برگزار شد، آماده کردن زمینه برای نشست ۳۱ ماه مه در مادرید میان علی لاریجانی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران و خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود.

این نشست دومین نشست لاریجانی - سولانا با فاصله حدود یک ماه است. مقام اروپایی یاد شده گفت که در این نشست جواد وعیدی، معاون لاریجانی و کارمندان دولتی انگلیس، فرانسه و آلمان حاضر بودند که به طور مستقیم به وزیران امور خارجه کشورهای متبوعشان گزارش می‌دهند. هم چنین دستیار ارشد سولانا نیز در این مذاکرات حاضر بود.