سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از مذاکرات آمریکا، ژاپن، انگلیس و فرانسه با مدیرکل آژانس بین‌‏المللی انرژی اتمی برای انتقاد از اظهارات وی درباره ایران خبر داد. البرادعی ۱۵مه در گفت‌‏وگو با روزنامه نیویورک تایمز گفته بود که ایرانی‌‏ها به دانش غنی‌‏سازی دست یافته‌‏اند، بنابراین تمرکز ما به جای تعلیق همه فعالیت‌‏های غنی‌‏سازی اورانیوم باید بر روی توقف تولید اورانیوم غنی شده در مقیاس صنعتی باشد. افزایش فشار بر مدیرکل آژانس‌ بین‌المللی انرژی اتمی

سه کشور دیگر در اعتراض به البرادعی به آمریکا پیوستند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از مذاکرات آمریکا، ژاپن، انگلیس و فرانسه با مدیرکل آژانس بین‌‏المللی انرژی اتمی برای انتقاد از اظهارات وی درباره ایران خبر داد.

به گزارش «ایلنا» به نقل از خبرگزاری فرانسه، تام کیسی گفت: نمایندگان ژاپن، فرانسه، انگلیس و آمریکا در وین با محمد البرادعی دیدار کردند و از اظهارات وی در گفت‌وگو با رسانه‌‏ها درباره برنامه هسته‌‏ای ایران ابراز نگرانی کردند.

البرادعی ۱۵مه در گفت‌‏وگو با روزنامه نیویورک تایمز گفته بود که ایرانی‌‏ها به دانش غنی‌‏سازی دست یافته‌‏اند، بنابراین تمرکز ما به جای تعلیق همه فعالیت‌‏های غنی‌‏سازی اورانیوم باید بر روی توقف تولید اورانیوم غنی شده در مقیاس صنعتی باشد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از برخی دیپلمات‌ها گزارش داد که مقام‌های آمریکا و نمایندگان فرانسه، انگلیس و ژاپن با البرادعی دیداری طولانی داشته و او را از ایراد سخنانی که ممکن است به تلاش‌ جامعه بین‌الملل برای متوقف کردن برنامه‌ هسته‌ای ایران آسیب برساند برحذر داشتند.

آزمایش فاز اول کارخانه تولید سوخت هسته‌ای

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد: کارخانه تولید سوخت اتمی رآکتورهای ایران که تولید قرص، میله و مجتمع سوخت هسته‌ (FMP) را بر عهده دارد به زودی به منظور آماده‌ شدن برای آزمایشات فرآیند مقدماتی، پودر اکسید اورانیوم طبیعی را دریافت می‌کند. به گزارش ایسنا محمد البرادعی افزود: ایران ۹ اردیبهشت به آژانس اطلاع داد که کارخانه سوخت هسته‌‌ای به زودی به منظور آماده‌ شدن برای آزمایشات فرآیند مقدماتی، پودر اکسید اورانیوم طبیعی را دریافت می‌کند.

ساخت این کارخانه از سال ۱۳۷۹ آغاز شده است و عملیات ساختمانی و تاسیساتی آن در حال تکمیل است. همچنین بخشی از تجهیزات اصلی کارخانه نظیر کوره، پرس، گرانولاتور، سیستم‌های شستشوی قرص‌ها و اجزای مجتمع سوخت و چندین دستگاه فرآیندی دیگر در حال نصب و راه‌اندازی موقت است.