آیت‌ا... خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی‌صبح شنبه در دیدار مسوولان و دست‌اندرکاران مراسم هجدهمین سالگرد ارتحال امام خمینی، حرکت مستمر و مستحکم در صراط مستقیم الهی را درس بزرگ امام برای مسوولان، مردم، نخبگان و همه گروهها و جناح‌های سیاسی خواندند و افزودند: هر کس که دلش برای تحقق اهداف انقلاب و پیشرفت و عزت ملت و کشور می‌تپد، باید تقوا، صداقت، شجاعت، توکل و تمسک امام بزرگوار به شرع مقدس را سرلوحه کار خویش قرار دهد. به گزارش ایرنا ایشان، تاثیر شگفت‌انگیز امام خمینی را در فضای جامعه بشری، ماجرایی معنوی و الهی برشمردند و افزودند: قدرت تاثیرگذاری حوادث و ماجراهای طبیعی، با گذشت زمان کاهش می‌یابد و به پایان می‌رسد‌، اما در حوادث الهی، گذشت زمان، دایره، عمق و ماندگاری تاثیرات را افزایش می‌دهد و ماجرای امام عزیز ما، در زمره این گونه حوادث است.

آیت‌ا... خامنه‌ای، زنده‌تر شدن آرمان‌ها و تعالیم امام خمینی را در میان ملت‌های مسلمان، نشانه ای از الهی بودن حرکت ایشان دانستند و خاطرنشان کردند: بازگشت به هویت و ارزش‌های اسلامی، بیزاری از قدرت‌های زورگو، و نفرت از بت بزرگ یعنی امریکا و صهیونیزم‌، از جمله تعالیم در حال گسترش امام راحل در جهان اسلام و نشان‌دهنده افزایش قدرت تاثیرگذاری آن بزرگوار است.

ایشان شور و شوق نسل جوان دنیای اسلام را به امام خمینی، شگفت‌انگیز خواندند و افزودند: حجم تبلیغات مستمر دشمنان اسلام درباره امام با حجم تبلیغاتی که برای طرح و تقویت شعارهای امام انجام می‌شود قابل‌مقایسه نیست، با این حال برآیند این چالش سیاسی - تبلیغاتی، امروز به ظهور نسلی جوان در کشورهای مختلف از جمله لبنان و فلسطین منجر شده که حتی دوران حیات و رحلت امام را به یاد نمی‌آورد، اما در پرتو جاذبه تعالیم آن بزرگوار، پرچم اسلام را در مقابل دشمنان خدا برافراشته است و به این کار افتخار می‌کند.

آیت‌ا... خامنه‌ای رمز جاذبه الهی و مغناطیس وجودی امام خمینی را کار برای خدا دانستند و افزودند: امام راحل عظیم‌الشان در همه دقایق زندگی پربرکت خویش، فقط درصدد جلب رضایت پروردگار بودند و این واقعیت درس بزرگ ایشان برای امروز و فردای ملت مسوولان و همه نخبگان و فعالان عرصه‌های سیاسی‌، اجتماعی‌ فرهنگی و اقتصادی است.

رهبر انقلاب اسلامی، برگزاری مراسم بزرگداشت امام و ترویج نام و یاد ایشان را بسیار لازم و کاری واجب خواندند و با تشکر از مسوولان و دست‌اندرکاران برگزاری این مراسم افزودند: به موازات تلاش برای بزرگداشت امام راحل، باید مبانی و اصول آن بزرگوار به عنوان شاخص‌ها و معیارهای عملی، در همه عرصه‌ها مورد توجه کامل قرار گیرد چرا که مطرح کردن ظاهری نام امام و نادیده گرفتن اصول ایشان، ظلم به امام است.

آیت‌ا... خامنه‌ای، اصول و شاخص‌های راه و حرکت امام را کاملا روشن دانستند و با اشاره به شرع مقدس به عنوان یکی از اصول و مبانی خط امام خاطرنشان کردند: برخی تلاش می‌کنند مبانی اسلام و اهداف انقلاب مانند مردم سالاری دینی و حقوق بشر در اسلام را به گونه‌ای تاویل و توجیه کنند که با لیبرالیزم شکست خورده و بی حاصل غربی منطبق شود و مورد قبول غربی‌ها قرار گیرد اما این کار انحراف از خط امام است و دقیقا در نقطه مقابل مبانی و دیدگاه‌های امام خمینی قرار دارد، بنابراین باید مراقب این انحراف بود و درباره آن هشدار داد.

آیت‌ا... خامنه‌ای، ضدیت با تحجر و در عین حال پایبندی کامل به احکام اسلامی‌ را از دیگر شاخص‌های امام خمینی دانستند و افزودند: امام واقعا با تحجر جزم‌اندیشی و کوته بینی با جدیت مخالفت می‌کردند و فکری باز و روشن داشتند اما حد روشنفکری امام، احکام اسلام بود که متاسفانه برخی این حد را رعایت نمی‌کنند و مبانی انقلاب را به سلیقه خود کم یا زیاد می‌کنند که این کار، برخلاف خط و راه امام خمینی است.

رهبر انقلاب اسلامی‌مجاهدت را شرط ضروری ترویج حق و حقانیت برشمردند و تاکید کردند: باید برای ترویج و تعمیم تفکرات امام راحل عظیم‌الشان، به طور مستمر و خستگی‌ناپذیر مجاهدت‌، و در فکر و حرف و عمل، همان‌گونه که ایشان می‌خواست رفتار کرد تا حرکت عظیم آن بزرگوار با قوت و قدرت ادامه یابد.