در انتظار نخل طلا

نگاه سوم- شصتمین جشنواره فیلم کن که از حدود دو هفته پیش کار خود را آغاز کرده بود سرانجام امروز به کار خود پایان می‌دهد. مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره در سالن اومیر کارخ جشنواره کن برگزار می‌شود. نظر عمومی حاضران در کن از پایین بودن سطح کیفی فیلم‌ها در مقایسه با سال‌های قبل حکایت می‌کند، به طوری که انتظارات از شصتمین دوره کن برآورده نشده است.

فیلم‌های «هیچ‌کشوری برای پیرمردها نیست»،«چهار ماه، سه هفته و دو روز»، «رنگ بهشتی و پروانه»، «لبه بهشت» و «پرسپولیس» از شانس‌های اصلی یاد می‌شوند.

نمایش فیلم‌های ایرانی در کن

نمایش فیلم‌های ایرانی در بازار کن در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه با نمایش «بچه‌های ابدی»، «مسیحا»، «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین»، «سینه‌سرخ» و «مثل یک قصه» ادامه یافت.در همین رابطه رضا داد مدیرعامل فارابی، مسعود ده‌نمکی و لشکرپور نیز به کن رفتند.همچنین روز پنج‌شنبه فیلم‌های «رامی»، «تک‌درخت‌ها»، «قاعده بازی» و «آدم» به نمایش درآمدند.

«XXY» انتخاب منتقدین

فیلم سینمایی «XXY» محصول آرژانتین جایزه «هفته منتقدین بین‌المللی» را از جشنواره فیلم کن دریافت کرد. فیلم «XXY» به کارگردانی «لوسیولوپنزو» از آرژانتین در حالیکه رقیب جدی در این بخش نداشت، این جایزه را ازآن خود کرد. این فیلم اولین اثر پوئنزو است، محصول مشترک آرژانتین و فرانسه است و داستان مشکلات روانی یک نوجوان را به تصویر کشیده است.

فیلم آرژانتینیی، منتخب سینه‌ فونداسیون

هیات داوران بخش سینه فونداسیون و فیلم‌های کوتاه جشنواره‌ کن که نیکی کریمی یکی از اعضای آن بود اسامی برندگان این بخش از رقابت را اعلام کرد.

هیات داوران بخش رقابتی سینه فونداسیون فیلم آرژانتینی «حالا همه به نظر خوشبخت می‌رسند» به کارگردانی گوندا لوتوبلا را برنده جایزه اول، فیلم چینی «استثنایی» برنده جایزه دوم و فیلم کره‌ای «اتحاد مجدد» را برنده جایزه سوم این بخش معرفی کردند.

جایزه کارگردانان به «کنترل» رسید

«کنترل» ساخته آنتون کوبرین برنده بزرگ بخش دو هفته کارگردانان شصتمین فیلم کن شد.

این فیلم زندگینامه‌ای جایزه بهترین فیلم بهترین فیلم اول یا دوم و جایزه بهترین فیلم اروپایی این بخش جنبی کن را از آن خود کرد.«کنترل» نخستین فیلم بلند کوربین عکاس و فیلمساز هلندی است و فیلم افتتاحیه بخش دو هفته کارگردانان بود و با استقبال بسیار خوب منتقدان روبه‌رو شد.

این درام سیاه و سفید با بازی سام رایلی، سامانتا مورتن است و داستان یان کریتس خواننده اصلی گروه بریتانیایی «جوی دیویژن» است که در سن ۲۳ سالگی خودکشی کرد.

حمایت فرانسه از پرسپولیس

از همان آغاز جشنواره که فهرست ۲۲ فیلم نهایی بخش مسابقه جشنواره کن مشخص شد و نام انیمیشین «پرسپولیس» در میان این فیلم‌ها قرار گرفت قابل حدس بود که این فیلم حاشیه‌های زیادی را با خود به همراه دارد.

با این که بنیاد سینمایی فارابی اعتراض شدید خود را نسبت به پخش این فیلم به مدیران کن اعلام کرده، ولی انیمیشن مرجانه ساتراپی در هفتمین روز جشنواره اکران شد. بلافاصله پس از نمایش در روز سه‌شنبه وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد انتخاب این فیلم برای نمایش هیچ ارتباطی با مسائل سیاسی ندارد.سخنگوی وزارت خارجه فرانسه افزود: فیلم ساتراپی تصویری غم‌انگیز از زندگی ایرانیان بعد از انقلاب را به تصویر می‌کشد و سردمداران ایرانی باید در نظر داشته باشند که دولت فرانسه خواستار رسیدن به آزادی بیان و خلاقیت هنری است.