خبرگزاری نووستی به نقل از یک مقام روس اتم مدعی شد که به نظر می‌رسد ایرانی‌ها تمایل خود را نسبت به پروژه‌ نیروگاه اتمی‌بوشهر از دست داده‌اند.

به گزارش ایسنا خبرگزاری نووستی به نقل از فردی که وی را یک مقام آگاه در روس اتم خواند، مدعی شد که ایران تاکنون مشکل تامین مالی احداث نیروگاه بوشهر را حل نکرده و در حال حاضر این پروژه برای روسیه زیان آور شده است. به گفته وی، به همین خاطر ممکن است سفر سرگئی اشماتکو، رییس اتم استروی اکسپورت که قرار بود ۳۱ ماه مه به ایران عزیمت کند، انجام نشود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی گفت: ممکن است اشماتکو به ایران نرود، زیرا دلیلی را برای رفتن به آنجا نمی‌بینم.

اگر آنها پول بدهند ما همه چیز را می‌سازیم. وی در پاسخ به این سوال که آیا مساله پرداخت مالی ساخت نیروگاه بوشهر حل شده یا نه، مدعی شد: طرف ایرانی به طور عادی پرداخت‌ها را انجام نمی‌دهد.

به این نتیجه رسیدیم که ایرانی‌ها نشان می‌دهند که از پروژه حمایت مالی نمی‌کنند. به گفته این منبع خبری، طی پنج ماه تهران فقط ۲۰‌میلیون دلار پرداخت کرده است، در حالی که طبق جدول پرداخت‌های عادی باید به ازای هر ماه ۲۵‌میلیون دلار پرداخت کند.

این مقام روس اتم تاکید کرد: ما بر اساس قرارداد عمل خواهیم کرد. اگر پرداخت انجام شود کار انجام خواهد شد و برعکس. سوخت هسته‌ای را نیز شش ماه قبل از آغاز به کار فیزیکی نیروگاه همانطور که در قرارداد ثبت شده تحویل خواهیم داد. این در حالی است که رییس اتم استروی اکسپورت عنوان کرد که پایان ماه مه برای انجام مذاکراتی درباره‌ تکمیل ساخت نیروگاه اتمی‌بوشهر به ایران سفر می‌کند.