مساله هسته‌ای ایران از راه دیپلماتیک حل شود

ولادیمیر پوتین اعلام کرد که روسیه حل سیاسی، دیپلماتیک برنامه‌ هسته‌ای ایران را خواستار است و سعی خواهد کرد که اوضاع مربوط به ایران به بن بست نرسد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری نووستی گزارش داد که رییس‌جمهوری روسیه در کنفرانسی مطبوعاتی در لوکزامبورگ اظهار کرد: ما همان طور که تاکنون کار کرده‌ایم، با همکاری با شرکایمان کار خواهیم کرد. رییس‌جمهوری روسیه گفت: این باید تصمیمی باشد که لطمه‌ای به حقوق قانونی ایران بر داشتن فناوری‌های نوین نزند، اما تمامی نگرانی‌های جامعه جهانی در رابطه با ایجاد سلاح هسته‌ای در ایران را نیز رفع کند.

وی در عین حال تاکید کرد که این موضع روسیه جدید نبوده و مدت بسیاری است که همه از آن آگاهند. پوتین هم چنین در رابطه با سپر دفاع موشکی که آمریکا قصد دارد در اروپا بر قرار کند، اظهار کرد که آمریکایی‌ها در ابتدا می‌بایست از اروپا می‌پرسیدند که آیا آنها به کمک سیستم ضد موشکی آمریکا برای دفاع نیاز دارند یا خیر که چنین چیزی انجام نشد. پوتین گفت: نکته دیگری نیز جالب توجه است. یکی از استدلالات این است که می‌گویند این سیستم برای دفاع از اروپاییان لازم است. ما از همکاران آمریکایی خود می پرسیم: مگر اروپاییان از شما این را خواسته‌اند؟ اما پاسخی وجود ندارد. از سوی دیگر‌ رویترز به نقل از سخنگوی وزارت خارجه‌ چین گزارش داد، پکن مطمئن است گزارش بازرسان سازمان ملل مبنی بر این که ایران در زمینه غنی‌سازی اورانیوم به پیشرفت‌هایی دست یافته است «بی‌طرف و حرفه‌ای» بوده است. وی از همه کشورها خواست برای پایان دادن به این بن‌بست تلاش کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک کنفرانس خبری گفت: ما معتقدیم قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل باید به مرحله اجرا گذاشته شود. در عین حال همه طرف‌ها باید تلاش‌های دیپلماتیک خود را افزایش داده و رفتاری سازنده از خود نشان دهند تا مذاکرات هر چه زودتر ازسرگرفته شود. مشاور رییس‌جمهوری روسیه نیز معتقد است که مساله هسته‌ای ایران را باید از راه مسالمت آمیز حل کرد.