معرفی نماینده ایران در مذاکره با آمریکا

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در عراق نماینده ایران در مذاکرات با آمریکا درباره عراق خواهد بود. نخستین گفت‌وگوی رسمی ایران و آمریکا که به درخواست رسمی کاخ سفید صورت می‌گیرد، ۷ خردادماه در بغداد برگزار می‌شود. طرف آمریکایی مذاکره، رایان کروکر، سفیر آمریکا در بغداد است. به رغم نامشخص بودن اعضای هیات ایرانی

نماینده ایران برای گفت‌و‌گو با آمریکا مشخص شد

حسن کاظمی قمی، سفیر کشورمان در عراق، نماینده ایران در مذاکرات با آمریکا درباره عراق خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اعلام این خبر‌ گفت: حسن کاظمی قمی، سفیر کشورمان در عراق به همراه هیاتی از تهران در مذاکرات با آمریکا درباره عراق شرکت خواهد کرد.

سیدمحمدعلی حسینی مکان مذاکرات را عراق اعلام کرد و گفت: اعضای این هیات هنوز مشخص نشده‌اند. یک مقام مسوول نیز به ایسنا گفت که تعیین نماینده ایران در حوزه اختیارات رییس‌جمهوری بوده است. نخستین گفت‌وگوی رسمی ایران و آمریکا که به درخواست رسمی کاخ سفید صورت می‌گیرد ۷ خردادماه در بغداد برگزار می‌شود. قرار است رایان کروکر، سفیر آمریکا در بغداد با کاظمی قمی گفت‌وگو کند.

پیشتر برخی رسانه‌ها در گمانه‌زنی‌های خود، محمد جواد ظریف، نماینده دائم ایران در سازمان ملل را با توجه به سوابق و توانایی‌هایش، به عنوان بهترین گزینه برای مذاکره با آمریکا معرفی کرده بودند که البته چنین امری محقق نشد.

مذاکرات با حضور و مشارکت فعال عراقی‌ها

از سوی دیگر سخنگوی دولت عراق ابراز امیدواری کرد که دو طرف ایران و آمریکا در مذاکرات آتی خود که ۲۸ ماه مه جاری در بغداد به توافق دست یابند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه الصباح چاپ عراق، علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق در کنفرانس خبری با ولیام کالدویل، سخنگوی نیروهای چند ملیتی در عراق تصریح کرد: توافق ایران و آمریکا باید تنها در راستای عراق باشد.

وی خاطرنشان کرد: هرگز نمی‌پذیریم که کشور ما صحنه‌ای برای تسویه‌حساب‌های ایران و‌ آمریکا باشد.

وی تصریح کرد: روابط مناسب میان عراق و کشورهای جهان، این کشور را در برقراری ثبات و امنیت یاری می‌کند.

دباغ از جامعه بین‌الملل خواست تا عراق را در مبارزه علیه تروریسم یاری کند.

سخنگوی دولت عراق گفت: دولت عراق خواهان موفقیت آشتی ملی و اجرای قانون عدالت است، نه قانون بعث‌زدایی. از سوی دیگر طارق الهاشمی، معاون رییس‌جمهوری عراق تاکید کرد: منطقی نیست که دیگران در خصوص مساله عراق مذاکره کنند.

وی تاکید کرد: مذاکرات ایران و آمریکا باید با حضور و مشارکت فعال عراقی‌ها صورت گیرد و عراق باید نقش مهمی را از ابتدا تا پایان مذاکرات ایفا کند.