محمدجواد ظریف: بعید می‌دانم نماینده ایران در مذاکرات بغداد باشم

کروکر: اگر من تصمیم‌گیر بودم، الان مذاکره نمی‌کردم

دنیای اقتصاد - نماینده دایم ایران در سازمان محلل متحد از امکان حضور خود به عنوان نماینده ایران در عراق برای مذاکرات با آمریکا اظهار بی‌اطلاعی کرد. از سوی دیگر روز گذشته رایان کروکر که به عنوان نماینده آمریکا در مذاکرات بغداد معرفی شده است، اما واگراهایی را مطرح کرده است و مساله محکومیت‌ هاله اسفندیاری را پیش کشیده است. این در حالی است که دیپلمات‌های ایرانی بیش از سه ماه است در بند آمریکایی‌ها هستند و مقام‌های کشورمان بارها تاکید کرده‌اند مذاکرات بغداد را به این مساله گره نمی‌زنند. کروکر در حالی از تردیدهای خود می‌گوید که رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس آمریکا از شرایط عراق اظهار نارضایتی کرده است.

نماینده دایم ایران در سازمان ملل متحد از برخی گمانه‌زنی‌ها در خصوص حضور وی در مذاکرات ایران و آمریکا بر سر عراق به عنوان نماینده هیات ایرانی ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: بعید می‌دانم تصمیمی بر این اساس گرفته شده باشد.

دکتر جواد ظریف در گفت‌و‌گو با ایسنا در خصوص برخی گمانه‌زنی‌ها از سوی بعضی از رسانه‌های خارجی مبنی‌بر حضور وی در مذاکرات ایران و آمریکا در موضوع عراق در روز هفتم خرداد افزود: تا الان چنین دستورالعملی به بنده ابلاغ نشده است و بعید می‌دانم تصمیمی بر حضور بنده در این مذاکرات گرفته شده باشد.

نماینده دایم ایران در سازمان ملل متحد با اشاره به سابقه حضورش در مذاکرات با آمریکا در موضوع افغانستان تاکید کرد: اینها همه در حد گمانه‌زنی است.

ظریف با اشاره به پایان ضرب‌الاجل شورای امنیت درباره مساله هسته‌ای ایران گفت: در حال حاضر شورای امنیت مسائل لبنان را دنبال می‌کند و فکر نمی‌کنم تا هفته اول ماه ژوئن درباره ایران بحث شود. وی در خصوص به پایان رسیدن دوران مسوولیتش در سازمان ملل متحد گفت: فکر می‌کنم در اوایل تابستان این مساله مشخص شود. من برای بازگشت به تهران آمادگی دارم.

ویژگی‌های فردی و تسلط کامل او بر زبان انگلیسی که به خاطر تحصیل در آمریکا لهجه‌ای کاملا آمریکایی به خود گرفته است از وی دیپلماتی کارکشته ساخته است.

از سوی دیگر معاون عربی - آمریکایی وزارت خارجه با اعلام اینکه مذاکرات قطعا در بغداد برگزار می‌شود، بار دیگر تاکید کرد هنوز فرد خاصی برای ریاست هیات ایرانی در این مذاکرات مشخص نشده است. محمدرضا باقری در گفت‌و‌گو با ایسنا اضافه کرد: نماینده ایران در مذاکرات بغداد تا یکی دو روز آینده مشخص می شود.

تردیدهای کروکر

با نزدیک شدن به مذاکرات ایران و آمریکا در روز هفتم خرداد بر سر مسائل عراق، سفیر آمریکا در عراق به بهانه بازداشت یک تبعه ایرانی- آمریکایی اظهاراتی مبنی‌بر تجدیدنظر بر سر موضوعات احتمالی مذاکرات داشته است.

رایان کروکر انجام مذاکره با ایران در بحبوحه بازداشت هاله اسفندیاری را حیرت‌انگیز خواند.

به گزارش ایلنا، در گزارش آسوشیتدپرس آمده است که سفیر ایالات متحده آمریکا در عراق که قرار است در بغداد با دیپلمات‌های ایرانی مذاکره کند، با اشاره به بازداشت، مدیر برنامه خاورمیانه موسسه پژوهشی وودرو ویلسون مدعی شد: برای من حیرت‌انگیز است که در حالی که بحران گروگان‌گیری وجود دارد، مذاکراتی برگزار کنیم که بیش از ما برای ایرانی‌ها اهمیت دارد.

کروکر با بیان اینکه ما حتی قصد نداریم به مساله گروگان‌گیری اشاره کنیم، گفت: اگر من مسوول دولت آمریکا بودم، به ایرانی‌ها می‌گفتم که قصد داریم تا زمانی که اسفندیاری بازداشت است، درباره برگزاری این نشست تجدیدنظر کنیم.

همچنین «جفری کمپ» مدیر برنامه‌های منطقه‌ای مرکز نیکسون در مصاحبه جداگانه‌ای گفت: برگزاری مذاکرات دو جانبه با ایران درباره منافع دو جانبه در عراق و همزمان اعمال فشار دیپلماتیک و اخلاقی به ایران به منظور آزادی این دانشمند هیچ تضادی با هم ندارد.

به گزارش ایلنا، هاله اسفندیاری به اتهام تلاش برای براندازی جمهوری اسلامی و جاسوسی ۳۰دسامبر در تهران بازداشت شده است.