استقبال از کاهش نرخ سود بانکی

غلامعلی حدادعادل، رییس مجلس شورای اسلامی از اقدام رییس جمهوری در کاهش نرخ سود بانکی استقبال و از آن حمایت کرد. حداد عادل تصریح کرد: مجلس تصویب کرده است که دولت تا پایان قانون برنامه چهارم توسعه باید نرخ سود بانکی را تک رقمی کند. حدادعادل افزود: اقدام دولت در چارچوب این مصوبه است اما اختلاف نظرهای موجود ناشی از پیچیدگی موضوع است. وی اضافه کرد: کاهش نرخ سود بانکی جزیی از یک بسته سیاستی پولی و مالی است که برای موفق شدن این جزء باید به همه این سیاست‌ها عمل شود. رییس مجلس گفت: از تصمیم دولت از آن جهت که اجرای برنامه چهارم است، حمایت می‌کنیم.

رییس مجلس در پاسخ به سوالی در خصوص مذاکره ایران با آمریکا و انتظار از این مذاکرات اظهار کرد: ما آنچه را که بخواهیم در مذاکره با آمریکا در خصوص مساله هسته‌ای به گوش آنها رسانده‌ایم و بارها آن را مطرح کرده‌ایم و گفته‌ایم که قصد استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای داریم و آن را حق خود می‌دانیم.

وی مذاکره با آمریکا را برای کمک به ایجاد امنیت در عراق عنوان کرد و افزود: امیدواریم که مردم عراق شاهد یک آینده بهتری در مقایسه با وضع تاسف ‌انگیز امروز خود باشند. رییس مجلس گفت‌وگو در خصوص عراق را وظیفه اسلامی و انسانی در خصوص کشور همسایه عنوان کرد و گفت: مذاکره با آمریکا وقتی معنا دارد که احساس کنیم آمریکایی‌ها می‌خواهند عملا در رفتار خود تغییری ایجاد کنند.

وی با ابراز تاسف از این که تمایلی از جانب آمریکایی‌ها برای تغییر در رفتارشان دیده نمی‌شود، اظهار داشت: اگر پارلمان آمریکا مایل است باب مذاکره و مفاهمه را باز کند می‌تواند قوانین فشار آمریکا بر ایران را لغو کند. رییس مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: واضح است که اکنون آمریکایی‌ها باز هم دست از فشارهای گوناگون خود بر ایران بر نمی‌دارند.

وی همچنین در خصوص تشکیل گروه دوستی ایران و آمریکا در مجلس گفت: مساله آنقدر هم جدی نبود اما بعضی از نمایندگان فکر می‌کردند برای اینکه دیدگاه‌های ایران را به اطلاع آمریکا برسانند، یک راه مناسبی وجود دارد، اما تعداد نمایندگان حتی از تعداد انگشتان دست تجاوز نکرد و بعد هم متوجه شدند که این راه اشتباه است.

وی افزود: راه‌های نشان دادن حسن نیت بسیار روشن است. ما خواهان تغییر رفتار آمریکا در عمل هستیم.

رییس مجلس با بیان این که خواهان آن هستم که در انتخابات همه سلیقه‌ها و گروه‌ها حضور داشته باشند، خاطرنشان کرد: این گروه‌ها مادام که در چارچوب قانون حرکت می‌کنند نباید از شرکت در انتخابات نگران باشند. به گزارش خبرگزاری فارس، غلامعلی حداد عادل در جمع خبرنگاران گفت: در مجموع عملکرد مجلس هفتم را موفقیت‌آمیز می‌دانم.

حداد عادل با تاکید بر این که نگاه مجلس به مسائل کشور در راستای رفع مشکلات مردم بوده و این روش مجلس هفتم از آغاز تا امروز بوده است، افزود: یکی از مسائل مورد توجه مجلس ساماندهی سوخت و رفع مشکلات مردم در حمل‌ونقل عمومی بود که در قانون بودجه سال ۸۵ و ۸۶ مورد توجه قرار گرفت. حداد عادل افزود: تبصره ۱۳ لایحه بودجه بسته سیاست‌گذاری است که حاصل همکاری مجلس و دولت می‌باشد و ساماندهی مصرف سوخت و قیمت سوخت یکی از اجزای این بسته است.حداد عادل با اشاره به اجرای طرح استفاده از کارت هوشمند سوخت از اول خرداد و قیمت ۱۰۰تومانی بنزین گفت: اقدامی که از اول خرداد برای ساماندهی مصرف سوخت آغاز شده بسیار مهم است، چرا که با استفاده از فن‌آوری رایانه‌ای در سطح کشور اطلاعات مصرف بنزین ثبت می‌شود و این اقدامی است که در دنیا نظیر نداشته است.

وی افزود: امیدواریم دولت با مهلتی که تا نیمه اول خرداد دارد، با رفع مشکلات توزیع کارت هوشمند سوخت خود را برای سهمیه‌بندی بنزین آماده کند و بعد از نیمه اول خرداد بنزین سهمیه‌بندی شود.

رییس مجلس ساماندهی مصرف بنزین را یک مساله ملی دانست و اظهار کرد: دولت و مجلس به این امر اهتمام دارند و مردم هم منافع این اقدام را درک می‌کنند.

حداد عادل با بیان این که مردم از مصرف بی‌رویه بنزین، آلودگی‌هوا، و قاچاق بنزین ارزان، ناراحت هستند اظهارداشت: اجرای سهمیه‌بندی بنزین یک تغییر عادت است و تغییر عادت هم دشوار است. ممکن است برخی از سهمیه‌بندی بنزین ناراحت شوند اما تاکید می‌کنم که مردم همراهی خواهند کرد چرا که این کار مفید و سختی آن گذرا است. وی افزود: در مورد قیمت بنزین نامه‌ای به رییس‌جمهوری دادم تا مصوبه مجلس مبنی بر عرضه بنزین از اول خرداد با قیمت ۱۰۰ تومان از سوی دولت اجرا شود و امیدواریم بقیه مراحل مصوبه مجلس در خصوص بنزین نیز اجرایی شود.

حدادعادل در پاسخ به سوالی در خصوص این که چه راهکارهایی برای حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات و مقوله رد صلاحیت‌ها می‌دانید گفت: این که هیچ گروه سیاسی که در چارچوب قانون اساسی فعالیت می‌کند، نباید قهر کند طبیعی است و از راهکارها است. وی در خصوص نگرانی برخی از گروه‌ها در مورد رد صلاحیت از سوی شورای نگهبان گفت: گروه‌ها نیز برای برخورد نکردن با این مساله افراد صالح را معرفی کنند و شورای نگهبان و دستگاه‌های نظارتی هم انصاف را رعایت کنند.