مجلس به یک فوریت لایحه افزایش مرخصی زایمان رای مثبت داد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به یک فوریت لایحه‌ای رای دادند که در صورت تصویب نهایی مرخصی زایمان از ۴ ماه به ۶ ماه افزایش می یابد. به گزارش خبرگزاری مهر، نمایندگان دیروز لایحه اصلاح ماده ۳ قانون ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران در دوران شیر‌دهی مصوب سال۱۳۷۴ را با قید یک فوریت بررسی کردند.

نمایندگان مجلس با ۱۲۸ رای موافق، ۳۱ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع از ۱۹۹ نماینده حاضر با فوریت این لایحه موافقت کردند.

برای بررسی این لایحه، قبل از فروردین ماه طبق ماده ۱۰۲ ، بیش از ۷۰ امضا نمایندگان مجلس درخواست اولویت شده بود.

بازماندگان بیمه شدگان بالای ۱۰ سال سابقه مستمری می‌گیرند

همچنین با تصویب نمایندگان مجلس به بازماندگان بیمه شدگان متوفی که بالای ۱۰سال حق بیمه پرداخت کرده باشند، مستمری پرداخت می‌شود. بر اساس این مصوبه، به بازماندگان متوفیان بیمه شده‌ای که بین ۱۰ تا ۲۰سال سابقه حق بیمه داشته باشند به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه بدون الزام به رعایت ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی و به نسبت سهام مقرر در ماده ۸۳ این قانون مستمری پرداخت می‌شود. همچنین بر اساس مصوبه مجلس بیمه‌شدگانی که از تاریخ تصویب این قانون به بعد فوت کنند، چنانچه سابقه پرداخت حق بیمه از یک سال تا ده سال داشته باشند به بازماندگان وی در ازای هر یک سال سابقه پرداخت حق بیمه غرامت مقطوعی معادل یک ماه حداقل دستمزد کارگر عادی در زمان فوت به صورت یک جا و به نسبت سهام مقرر در ماده ۸۳ قانون اجتماعی پرداخت می‌شود. پیش از این اگر کسی زیر ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشت و فوت می‌کرد به بازماندگان وی در ازای هر سال سابقه پرداخت حق بیمه غرامت مقطوعی معادل یک ماه حداقل دستمزد کارگر عادی در زمان فوت به صورت یک جا پرداخت می‌شد.

همچنین نمایندگان با تصویب یک ماده از طرح نحوه پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، ادامه بررسی جزییات آن را به جلسه بعد موکول کردند. ماده یک این طرح مربوط به تعاریف و امتحان نهایی کشوری است که به تصویب رسید. بر اساس ماده یک این طرح، امتحان نهایی کشوری آزمونی است که در صورت تشریحی با سووالات یکسان و همزمان در سراسر کشور طبق مقررات وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌شود. همچنین سابقه تحصیلی نتایج امتحان نهایی کشوری دروسی است که داوطلب در دوره متوسطه و پیش دانشگاهی فرا گرفته است.