هیات وزیران آیین‌نامه اجرایی منابع قابل تامین و تضمین دولت از بازارهای سرمایه خارجی برای تامین مالی میان‌مدت و بلند‌مدت طرح‌های سرمایه‌گذاری موضوع بند «ج» تبصره «۲» قانون بودجه سال ۱۳۸۶ کل کشور را تصویب کرد. به گزارش روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و داریی، بر اساس تبصره «۲» قانون بودجه سال ۱۳۸۶ دولت اجازه دارد معادل ارزی مبلغ ۱۳۴هزار و ۶۳۰میلیارد و ۳۰۰میلیون ریال (۱۴‌میلیارد و ۹۵۸‌میلیون دلار) را از طریق سیستم بانکی به نرخ روز ارز به فروش رساند و مبالغ ریالی حاصل را به حساب در آمد عمومی کشور (نزد خزانه‌داری کل) واریز کند.

همچنین بر اساس بند «ج» تبصره یاد شده سهمیه‌های باقیمانده تسهیلات مصوب بیع متقابل و تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) مندرج در قوانین بودجه سال‌های ۱۳۸۰ لغایت ۱۳۸۵ کل کشور، شرایط مصوب در سال ۱۳۸۶ به قوت خود باقی است. بر اساس این آیین‌نامه ارقام مندرج در جزء ۱ بند «ب» جدول شماره ۷ قانون برنامه چهارم توسعه و اصلاحیه‌های آن از جمله مصوبه آبان ۱۳۸۴ و بازپرداخت تعهدات قرار دادهای قبلی تامین طرح‌ها در سال ۱۳۸۶ که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌شود جزء بندهای مورد اشاره این مصوبه است. همچنین بر اساس تبصره ماده ۱ این آیین‌نامه منابع و تعهداتی که توسط دولت تامین و تضمین نمی‌شود، مشمول مفاد این آیین‌نامه نخواهد بود.

همچنین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مشمول تعیین و ابلاغ سهمیه‌های جدید دستگاه‌های اجرایی در سقف منابع موضوع ماده ۱ این آیین‌نامه خواهند بود. براساس تبصره ماده ۲ این آیین‌نامه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است ظرف ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، سهمیه‌های جدید دستگاه‌های اجرایی را در سقف منابع موضوع ماده ۱ آیین‌نامه یاد شده تعیین و ابلاغ کند. تامین مالی طرح‌های سرمایه‌گذاری موضوع آیین‌نامه به صورت فاینانس غیر خودگردان و در صورت تشخیص دستگاه اجرایی با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به صورت فاینانس خودگردان، باید در چارچوب و با رعایت شرایط مندرج در آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۳ قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران انجام شود.