استقبال مصر از عادی‌سازی روابط با ایران

شبکه خبری العربیه سه‌شنبه‌شب گزارش داد: وزیر خارجه مصر از سخنان اخیر محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری ایران مبنی‌بر عادی‌سازی روابط میان قاهره و تهران استقبال کرد. به گزارش ایرنا، العربیه به نقل از احمد ابوالغیط افزود: قاهره در این زمینه آماده رایزنی با مقام‌های ایرانی است.

وزیر خارجه مصر خاطرنشان کرد که اظهارات احمدی‌نژاد، مثبت بود و ما باید با طرف ایرانی دراین‌باره گفت‌وگو کنیم.

سخنگوی رسمی وزیر امور خارجه مصر نیز با تاکید بر موضع احمد ابوالغیظ، به ایسنا گفت: باید در انتظار روزهای آینده ماند.

علاء الحدیدی افزود: ابوالغیظ موضع رسمی مصر نسبت به اظهارات اخیر احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور ایران مبنی‌بر آمادگی ایران برای بازگشایی هرچه سریع‌تر سفارت‌های دوکشور و عادی‌سازی روابط دو‌جانبه میان ایران و مصر را اعلام کرد و ما درحال‌حاضر به این واکنش اکتفا می‌کنیم و باید در انتظار روزهای آینده بمانیم.

درهمین رابطه رییس کمیته روابط خارجه‌ پارلمان مصر نیز با استقبال از موضع‌گیری اخیر رییس‌جمهوری ایران در زمینه برقراری روابط دیپلماتیک میان قاهره و تهران اعلام کرد: شخص رییس‌جمهوری مصر نیز برعادی‌سازی این روابط و برقراری کامل آن مصمم است.

مصطفی الفقهی، رییس کمیته روابط خارجه پارلمان مصر و از اعضای اصلی حزب حاکم دموکراتیک ملی این کشور گفت: موضع‌گیری اخیر احمدی‌نژاد درباره برقراری روابط دیپلماتیک میان قاهره و تهران را می‌توان اظهاراتی بسیار شفاف، سازنده و مثبت توصیف کرد و دولت مصر از این موضع‌گیری کاملا استقبال می‌کند. فقهی در ادامه این گفت‌وگو افزود: قاهره مطمئنا از سطح روابط تاریخی و ریشه ایران و مصر مطلع است و به تحقق این روابط تاریخی ارج می‌نهند.

وی گفت: امیدواریم که روابط دوجانبه ایران و مصر و برقراری روابط دیپلماتیک کامل میان این دو کشور در سریع‌ترین و نزدیک‌ترین زمان ممکن انجام شود و هیچ مانعی بر سر راه عادی‌سازی این روابط قرار نگیرد.

وی افزود: برای اثبات این موضوع کافی است ببینید که رییس‌جمهور مصر همیشه بر مخالفت قاطع خود با انجام هر گونه حمله نظامی علیه ایران تاکید کرده و رسما این موضوع را بارها اعلام کرده است. همچنین مبارک خود شخصا به استقبال مسوولین ایرانی که از قاهره دیدن می‌کنند می‌رود و این مبارک بود که طی هفته‌های اخیر ضیافت ناهاری را به افتخار محمد خاتمی، رییس‌جمهوری سابق ایران برگزار کرد.

رییس کمیته روابط خارجه پارلمان مصر تاکید ساخت: این امور بیانگر حس تقدیر رییس‌جمهوری و ملت مصر در برابر یک نماد سیاسی شاخص ایران است.

نگاه مثبت مطبوعات مصر

مطبوعات و رسانه‌های مصر از سخنان اخیر رییس‌جمهوری ایران مبنی‌بر عادی‌سازی روابط با مصر استقبال کرده و آن را آغازگر فصلی نو در روابط میان این دو کشور ودر خدمت منافع ملت‌های اسلامی دانستند.

مطبوعات مصر با مثبت ارزیابی کردن سخنان اخیر احمدی‌نژاد، به تمایل متقابل مصر برای برقراری روابط سیاسی با ایران پرداختند.

به گزارش ایرنا، روزنامه الاهرام در این زمینه نوشت: دو ملت ایران و مصر دارای روابط دوستانه‌ای هستند و سخنان احمدی‌نژاد نشان از حسن‌نیت ایران است.

روزنامه «الوفد» نیز با استقبال از اظهارات رییس‌جمهوری ایران در مورد روابط با مصر، این مواضع را با تیتر درشت در صفحه اول خود به چاپ رساند.

«المصری الیوم» نیز در این زمینه نوشت، سخنان رییس‌جمهوری ایران درباره روابط با ایران بازتاب گسترده‌ای در میان مردم و محافل سیاسی مصر داشته است.

رییس‌جمهوری ایران در جریان سفر به امارات در پاسخ به سوال یک خبرنگار مصری در خصوص روابط ایران و مصر گفت: در مورد رابطه با مصر به طور قاطع به دنبال تجدید روابط هستیم و اگر دولت مصر اعلام آمادگی کند‌، در اولین فرصت سفارت ایران را در این کشور دایر خواهیم کرد.

احمدی‌نژاد برقرار رابطه رسمی ایران و مصر را به نفع دنیای اسلام دانست و گفت: دوملت شدیدا به هم علاقه‌مند هستند و مصر سرمایه بزرگی برای دنیای اسلام است‌.