شصتمین جشنواره کن آغاز به کار کرد

نگاه سوم- جشنواره فیلم کن، شب گذشته کار خود را با نمایش فیلم «شب در هم من» ساخته «وانگ کاوری» از چین آغاز کرد. شصتمین دوره برپایی این جشنواره که به «جشنواره فیلم ۲۰۰۷» نیز مشهور است با آثاری از کارگردانان برجسته جهان مانند «برادران کوئن»، «گاس ون‌سنت» و «کوئنتین تارانتینو» همراه است که حضورشان در این جشنواره به شکل سنت درآمده است.

این سه کارگردان امکان کسب نخل طلا را برای دومین بار دارند.

فیلم‌های «شب در هم من»، «آن سوی دیگر»، «هیچ کشوری برای پیرمردان»، «شب از آن ما است»، «این قول را به من بده»، «جنگل موگاری»، «نفس»، «آفتاب پنهان»، «چهارماه و سه هفته و دو روز»، «تهلیم» «تخت‌جمشید»، «الکساندرا»، «نور خاموش»، «سند مرگ»، «مردی از لندن»، «پارانوئید پارک»، «تبعید»، «یک قلب قوی»، «سیزده یار اوشن»، «سیکو»، «زنگ غواص و پروانه» و «مترس پیر» منتخبان شصتمین جشنواره هستند.

کارگردانان منتخب جهان در این بخش برای تصاحب «نخل طلایی» جایزه اصلی جشنواره بین‌المللی فیلم کن با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

۲۷ مه هیات‌داوران این جشنواره، برترین فیلم سینمایی سال ۲۰۰۷ جهان را مشخص می‌کنند و نخل طلا را به کارگردان خوشبخت اهدا می‌کنند.

در حالی که فیلمی از ایران در بخش رقابتی کن حضور ندارد، فیلم «اوراقچی» رامین بحرانی، فیلمساز مقیم خارج از کشور در ایران جشنواره به نمایش گذاشته می‌شود.

اما از طرف ایران نیز گروهی از دست‌اندرکاران سینمای ایران و خبرنگاران سینمایی روز گذشته وارد بندر کن شدند زیرا امسال برای عرضه فیلم‌های ایرانی جدا از امکان نمایش در باکس‌های غرفه، پیش‌بینی ۱۷ نمایش مربوطه موسسات فعال سینمای ایران تدارک دیده شده است.

فیلم‌های میم مثل مادر، سنگ کاغذ قیچی، مصائب دوشیزه، مثل یک قصه، بچه‌های ابدی، قفل بساز، پابرهنه در بهشت، آخرین ملکه زمین، تک‌درخت‌ها، سینه سرخ، فرش ایرانی، جمشید و خورشید، پاداش سکوت، اخراجی‌ها و آدم در بازار کن به روی پرده خواهند رفت.

همچنین امسال نیکی کریمی (فیلمساز زن ایرانی) به عنوان داور شصتمین جشنواره حضور دارد، او که چندی پیش به عنوان داور جشنواره برلین در آن جشنواره حضور یافته بود این روزها به عنوان داور پخش «سینه فونداسیون و فیلم‌های کوتاه، جشنواره کن» به داوری فیلم‌های این بخش می‌پردازد. عباس کیارستمی نیز با فیلم کوتاهی به سفارش مسوولان جشنواره با تعدادی دیگر از کارگردانان جهان به مناسبت شصتمین سالروز جشنواره کن حضور می‌یابد.

از دیگر بخش‌های جذاب جشنواره سینمای مستند است. هیات داوران در مراسم امسال شاهد رقابت چهار اثر تحت عنوان «عشق وجود دارد»، «براندو» و «هرگز عذرخواهی نکن» و «مرد سینما» هستند که منتظر تصاحب جایزه اول هستند.

از دیگر بخش‌های جانبی جشنواره کن، برگزاری کلاس فیلم‌سازی پیشرفته است که در یک همایش یک روزه در «۲۴می» توسط مارتین اسکورسیزی کارگردان سرشناس هالیوود و برنده اسکار بهترین کارگردانی برگزار خواهد شد.

همچنین فیلم کلاسیک و فرانسوی «بادبادک قرمز» که بیش از نیم قرن برنده جایزه نخل طلایی بهترین فیلم کوتاه شد، به مناسبت شصتمین جشنواره فیلم کن، به نمایش درخواهد آمد.

برادپیت، جورج کلونی، ستارگان سینمای هالیوود امسال با فیلم سینمایی «سیزده یار اوشن» در جشنواره کن حضور می‌یابند.

«آلن دلون» نیز هنرپیشه مشهور فرانسه نیز یکی از میهمانان افتخاری این جشنواره است. وی که پس از ۱۵سال غیبت امسال به دعوت «ژیل ژاکوب» دبیر این جشنواره بین‌المللی به عنوان میهمان افتخاری حضور یافته است قرار است در میهمانی ویژه‌ای که به افتخار وی ترتیب داده‌اند در ۲۰ مه شرکت کند.