احمدی‌نژاد در امارات

رییس‌جمهوری اسلامی ایران که در پی دعوت امیر امارات به این کشور سفر کرده است، گفت: ما برای توسعه روابط با امارات هیچ محدودیتی نداریم.

محمود احمدی‌نژاد در مذاکرات رسمی خود با «شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان» امیر امارات تاکید کرد: ایران و امارات دو کشور همسایه و برادر هستند که گذشته و آینده مشترک دارند و ما پیشرفت و آبادانی امارات را پیشرفت و آبادانی و عزت خود می‌دانیم.

رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: همیشه عده‌ای از دوستی میان برادران و دوستان مسلمان ناراحت می‌شوند و آنها از پیشرفت برادری میان ما خوشحال نیستند، اما آنها همه رفتنی و برادران و همسایه‌ها ماندنی هستند.

احمدی‌نژاد گفت: با کمک هم می‌توانیم خلیج‌فارس را به خلیج صلح و دوستی تبدیل کنیم. وی خاطرنشان کرد: ما هیچ‌گاه با برادران خود در امارات احساس رقابت نمی‌کنیم و اگر به پیشرفتی دست یابیم، آن را در اختیار برادران خود در منطقه قرار می‌دهیم. پاسخ جدی به چنی

شیخ خلیفه‌بن زاید آل نهیان امیر امارات نیز روابط دو کشور را ریشه دار توصیف کرد و گفت: نیاکان ما در شکل‌گیری این رابطه نقش داشتند و ما به سهم خود وظیفه داریم این روابط را گسترش دهیم.

شیخ خلیفه با اشاره به ایجاد کمیسیون مشترک اقتصادی میان دو کشور این کمیسیون را مبنای حرکت جدیدی در گسترش و تعمیق روابط دانست و گفت: با هیچ‌کس تعارف نداریم‌. روز گذشته (شنبه) در دیدار با معاون رییس‌جمهور آمریکا نیز تاکید کردیم که ما روابط کهن و تاریخی با ایران داریم و با این کشور همسایه و دارای منافع مشترک هستیم که به طور قطع ایشان از این بخش از سخن من خوششان نیامد. شیخ خلیفه در بخش دیگری از سخنان خود به اوضاع منطقه به ویژه عراق اشاره کرد و گفت: امیدوارم صلح و امنیت سراسر منطقه به‌ویژه عراق، فلسطین و لبنان حاکم شود. وی تاکید کرد‌: یکی از امیدهای ما برچیدن بساط ناوگان‌ها و ارتش‌های خارجی در منطقه است‌. اینها اوضاع عراق را بهانه تداوم حضور خود در منطقه قرار می‌دهند و امیدوارم که عراقی‌ها مشکل خود را حل کنند. رییس‌جمهوری اسلامی ایران نیز خاطرنشان کرد: آرزوی همه ما این است که قوای اجنبی منطقه را ترک کنند و فرصت را به ملت و کشورهای منطقه دهند تا خودشان امنیت را در منطقه حاکم کنند. احمدی‌نژاد افزود: دشمنان ملت‌های منطقه همزمان تلاش می‌کنند بین خود وحدت ایجاد کنند و کینه و دشمنی را بین خود ازبین ببرند و از سوی دیگر سعی می‌کنند بین ملت‌های منطقه تفرقه ایجاد کنند. حال آنکه ملت‌های منطقه باهم برادرند و فارغ از بحث شیعه و سنی همه مسلمان هستند. احمدی‌نژاد ادامه داد: اشغالگران در عراق بحث شیعه و سنی و کرد و ترکمن و عرب برای ایجاد تفرقه و ایجاد زمینه تداوم حضورشان در این کشور استفاده می‌کنند. رییس‌جمهوری اسلامی ایران همچنین با اشاره به وضعیت نابسامان آمریکا و انگلیس تاکید کرد: اکنون بهترین فرصت است که کشورهای منطقه دست به دست هم دهند و خودشان امنیت منطقه را تامین کنند. امیر امارات با تایید سخنان رییس‌جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: ما باید نقش خود را در ایجاد امنیت در عراق به خوبی ایفا کنیم. رییس‌جمهوری اسلامی ایران و امیر امارات در ادامه بر گسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه اقتصادی تاکید کردند و احمدی‌نژاد اعلام کرد که با انتقال گاز از ترکمنستان به امارات به هر نحوی موافق هستیم و به دور از ضوابط پیچیده آماده همکاری هستیم. رییس‌جمهوری همچنین در زمینه سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه صنایع فولاد، پتروشیمی، پالایشگاه، آب و برق و هتل‌سازی را ازجمله زمینه‌های مشترک همکاری میان دو کشور اعلام کرد.