روزی به نام آفریننده رستم و سهراب

۲۳ اردیبهشت مقارن با تولد ابوالقاسم فردوسی، گنجینه‌دار آرمان و هویت ملی ایرانیان به نام روز فردوسی نام‌گذاری شد به همین مناسبت در داخل و خارج کشور گروه‌های مختلف فرهنگی، هنری در صدد اجرای برنامه‌های ویژه این روز هستند. برنامه‌های داخلی

همایش دو روزه حکمت فردوسی از روز گذشته با حضور پژوهشگران حوزه ادبیات، تاریخ و اسطوره در انجمن حکمت و فلسفه ایران برگزار شده است.

گرامیداشت یاد روز «فردوسی» از امروز ۲۶ اردیبهشت‌ ۸۶ در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد.

گروه موسیقی «هم‌آوا» نیز در روز نخست «عروسی زال و رودابه» در روز دوم «عروسی رستم و تهمینه» و در روز سوم «رزم رستم و سهراب» را اجرا خواهد کرد.

موسسه فرهنگی هنری صبا نیز در روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه نمایشگاهی شامل مجموعه آثار هنری گردآوری شده از هنرمندان ایرانی که با الهام از مضامین و داستان‌های شاهنامه با نام «شاهنامه‌نگاری» در خصوص شخصیت و اندیشه‌های این شاعر را به نمایش می‌گذارند.

گروه موسیقی «ایل» به سرپرستی صادق چراغی کنسرتی را به مناسبت بزرگداشت فردوسی، امروز در تالار وحدت برگزار می‌کند و در این برنامه مجموعه‌ای از قطعات آلبوم «خشت و خاک» که به نوعی یک کارارکستری روی اشعار فردوسی است،‌ با صدای علی قربانی اجرا خواهد شد.

مجموعه فرهنگی و هنری آسمان، مراسم بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی را فردا از ساعت ۱۵ تا ۲۱ برگزار می‌کند.

در این همایش یک‌روزه دکتر بهمن نامور مطلق درباره «شاهنامه، کتاب، اسطوره ایرانی» احمد خاتمی درباره «حکمت و هنر در شاهنامه» عبدالمجید شریف‌زاده با موضوع «معرفی یک سخن از شاهنامه صفوی و عطارد با محوریت «باستان شناسی جغرافیایی ایران کهن در شاهنامه» به سخنرانی می‌پردازد.

سخنرانی حسن حبیبی، فرامرز نجف تهرانی و محیط طباطبایی با موضوع «شاهنامه آیینه تمام نمای هویت ملی» و حسین فهیمی با محوریت «شاهنامه و آیین زورخانه» از دیگر بخش‌های همایش است.

برنامه‌های خارجی

همایش فردوسی شناسی و شب شعر ۲۶ اردیبهشت با همکاری و رایزنی فرهنگی ایران در ایروان و آکادمی ملی علوم ارمنستان برگزار می‌شود.

این همایش در سالن اجتماعات انستیتیوی ادبیات آکادمی ملی علوم ارمنستان با حضور استادان و اهالی ادب برگزار می‌شود.

در این همایش برخی فردوسی شناسان برجسته ارمنستان سخنرانی خواهند کرد و دانشجویان دانشگاه‌‌های مختلف ارمنستان شب شعر فردوسی را بر پا می‌کنند.