زمزمه یک طرح جدید بنزینی

جزئیات لایحه ساماندهی مصرف گازوئیل

دنیای اقتصاد- با مجهز شدن نزدیک به ۹۰درصد از ۲۳۰۰ جایگاه توزیع سوخت کشور به کارت‌هوشمند، دیروز پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به نقل از نماینده ویژه رییس‌جمهور در تبصره ۱۳ (تبصره بودجه‌ای مربوط به بنزین) خبر داد که از اول خرداد، سوخت‌گیری خودروها فقط با کارت هوشمند امکان‌پذیر خواهد بود.

در عین حال، وی هیچ خبری از زمان آغاز سهمیه‌بندی که فلسفه وجودی کارت هوشمند است، ارائه نکرد.

همزمان، یک نماینده مجلس از طرح دوفوریتی جدیدی برای بنزین سخن گفته است که به گفته وی از سوی ۲۶ نماینده امضا شده است و براساس آن بنزین باید به قیمت آزاد ارائه شود و یارانه نقدی بالغ‌بر ۳۰هزار تومان به هرایرانی اعطا شود. با اعلام رسمی‌دولت؛

بنزین از اول خرداد تنها با کارت هوشمند سوخت عرضه می‌شود

باز هم یک طرح جدید

مظفری نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی در حالی از طرح دو فوریتی جدیدی برای واقعی شدن قیمت بنزین سخن به میان آورده است که چهارشنبه هفته گذشته طرح دو فوریتی تثبیت قیمت بنزین با نرخ ۱۵۰ تومان با اکثریت آرا رد شد.

هر چند سخن گفتن از ارائه طرح یا لایحه جدید بخشی جدایی‌ناپذیر از رویکرد هفته‌های گذشته در تداوم شرایط سردرگمی مردم و مسوولان به شمار می‌آید و این پرسش را به گونه‌ای دیگر تکرار می‌کند که سرانجام ماراتن بنزین به کجا خواهد انجامید؟ در عین حال خبرگزاری فارس در فاصله ۱۰ روز مانده به اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین با کارت هوشمند سوخت از افزایش ۲۰درصدی مصرف بنزین در فروردین سال جاری نسبت به سال ۸۴ خبر داد.

بنزین از اول خرداد ماه در همه ۲۳۰۰ جایگاه توزیع سوخت کشور تنها با کارت هوشمند سوخت عرضه می‌شود.

به گزارش دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت، رییس ستاد طرح های ویژه دولت گفت: تمامی‌جایگاه‌های عرضه بنزین تا ابتدای خرداد ماه مجهز به سیستم کارت هوشمند سوخت می‌شوند و دیگر عرضه بنزین بدون کارت هوشمند امکان‌پذیر نخواهد بود. علی‌اکبر محرابیان افزود: در حال حاضر از مجموع ۲۳۰۰ جایگاه عرضه بنزین در سراسر کشور، حدود دو هزار جایگاه آماده عرضه بنزین با کارت هوشمند است. نماینده ویژه رییس جمهوری در تبصره ۱۳ تصریح کرد: آن دسته از افرادی که تاکنون کارت هوشمند را دریافت نکرده‌اند باید هرچه سریع‌تر به ادارات پست محل زندگی خود مراجعه و کارت سوخت خود را دریافت کنند.

محرابیان یاد آور شد: از آنجا که تاکنون فرصت مناسب و کافی برای تمامی‌دارندگان خودرو و موتور سیکلت برای دریافت کارت سوخت در چندین مرحله درنظر گرفته شده، مسوولیت عدم دریافت سوخت از اول خردادماه به عهده مالک خودرو است.

سوخت‌گیری فقط با کارت هوشمند

در همین حال شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: از ابتدای خردادماه سال جاری سوخت‌گیری خودروها فقط با کارت هوشمند سوخت صورت می‌گیرد.

به گزارش روابط عمومی ‌شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، از ابتدای خردادماه، عرضه بنزین در جایگاه‌های کشور صرفا با استفاده از کارت هوشمند سوخت انجام می‌گیرد و تمامی دارندگان خودرو که تاکنون کارت هوشمند سوخت خود را دریافت نکرده‌اند لازم است با تماس تلفنی و همچنین مراجعه به سایت‌های اینترنتی ضمن اطلاع از آخرین وضعیت کارت هوشمند سوخت خود پیگیری لازم در خصوص دریافت کارت هوشمند سوخت خود به‌عمل آورند.

طرحی برای واقعی کردن قیمت بنزین

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اسلامی‌از ارایه طرح جدید مجلس برای واقعی شدن بهای بنزین خبر داد.

غلامحسین مظفری به خبرگزاری فارس گفت: با طرح دوفوریتی جدید، قیمت بنزین واقعی می‌شود، اما یارانه آن به صورت نقدی به مردم داده می‌شود. وی خاطر نشان کرد: تا به حال بیش از ۲۵ نماینده طرح دو فوریتی را امضا کرده‌اند که احتمالا در مجلس مطرح می‌شود.

وی ‌اضافه کرد: قرار است به صورت ماهانه مابه‌التفاوت ۳۰هزار تومانی به هر نفر داده شود. اگر این طرح رای بیاورد، گامی‌ در جهت هدفمند کردن یارانه‌ها محسوب می‌شود. وی خاطرنشان کرد: قیمت بنزین طبق فوب خلیج‌فارس هم‌اکنون ۴۷۰تومان است. اگر قیمت بنزین آزاد شود، احتمالا نرخ بنزین در زمان اجرایی شدن بین ۵۷۰ تا۶۰۰ تومان خواهد بود. مظفری خاطرنشان کرد: با آزادسازی نرخ بنزین، سهمیه بندی منتفی می‌شود و تا به حال، ۲۶ نماینده طرح دو فوریتی را امضا کرده‌اند که تعداد آنها هر لحظه بیشتر می‌شود.

افزایش ۲۰درصدی مصرف بنزین

مصرف بنزین کشور در فروردین ماه سال‌جاری نسبت به فروردین ۸۴، بیش از ۲۰درصد رشد را نشان می‌دهد که حاکی از اشتهای سیری ناپذیر خودروها برای مصرف این فرآورده است.به گزارش خبرگزاری فارس، در سال ۸۴ بیش از ۲۴میلیارد و ۶۴۱میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شد که حکایت از میانگین مصرف ۵/۶۷میلیون لیتری در روز دارد.

در سال گذشته نیز بیش از ۲۶میلیارد و ۸۴۹میلیون لیتر بنزین در کشور به مصرف روزانه رسید که نشان دهنده متوسط مصرف روزانه ۵۶/۷۳میلیون لیتر است. براساس این گزارش، بیشترین میزان مصرف بنزین کشور در سال ۸۵ متعلق به روزهای ۲۸ و ۲۹ اسفند ماه به ترتیب با ۷/۹۲ و ۸/۹۲میلیون لیتر است. متوسط مصرف روزانه بنزین کشور در فروردین‌ماه سال‌جاری نیز ۵/۷۶میلیون لیتر بوده که نسبت به میزان مصرف در فروردین ۸۴ و ۸۵ به ترتیب ۴۷/۲۰ و ۰۵/۸درصد رشد را نشان می‌دهد.

قیمت ۵۰۰ تومانی برای بنزین آزاد

نشریه تحقیقات اقتصادی خاورمیانه (میس) در غیاب اطلاع رسانی به موقع دولت سهمیه روزانه بنزین خودروهای شخصی و تاکسی را به ترتیب ۳ و ۱۰لیتر و قیمت آزاد آن را ۵۰۰تومان اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، نشریه تحقیقات اقتصادی خاورمیانه (میس) در این گزارش افزود: ایران در نظر دارد از اواسط ماه مه (اول خرداد) نظام سهمیه‌بندی بنزین را به اجرا بگذارد. این نشریه اعلام کرد: سهمیه ماشین‌های شخصی ۹۰لیتر در هر ماه و برای تاکسی‌ها ۳۰۰لیتر در هر ماه در نظر گرفته شده است.