مدیرعامل شرکت غواصی صدف سفید خارک از بازداشت و زندانی شدن ۱۲ تن از غواصان ایرانی این شرکت که در آب‌های بین‌المللی فعالیت می‌کردند، توسط نیروهای گشتی و دریایی کشور امارات عربی متحده خبر داد. حسن نوری‌پور، با حضور در دفتر ایسنا، در مورد جزئیات بازداشت این غواصان توسط نیروهای نظامی امارات گفت: اواخر سال گذشته مالک یک شناور که نزدیک جزیره ابوموسی غرق شده بود، به ما مراجعه کرد و از ما خواست تا بار این شناور را تخلیه کنیم. این موضوع را با فرمانداری ابوموسی مطرح کردیم و آنها با انعکاس درخواست ما به وزارت خارجه و استانداری بوشهر و هرمزگان هماهنگی‌های لازم را اعمال کردند.

به گفته وی، این شناور غرق شده ۱۸مایل با جزیره ابوموسی و حدود ۲۲مایل با آب‌های امارات فاصله دارد و در محدود‌ه آب‌های بین‌المللی قرار گرفته است. به گفته یک مقام وزارت خارجه، دولت امارات مدعی است آب‌های این قسمت جزو سرزمین این کشور است.

وی اضافه کرد: حدود یک هفته در این محل کار کردیم تا اینکه سه‌شنبه هفته گذشته دو گشتی اماراتی و یک ناو کوچک این کشور به محل کار غواصان مراجعه کردند و از آنها توضیحاتی را خواستند که پس از تماس با مرکز فرماندهی خود با توسل به زور آنها را به امارات منتقل کردند.

به گفته نوری‌پور، یکی از این غواصان توانسته است جمعه شب گذشته با وی تماس بگیرد و اعلام کند که هم‌اکنون غواصان در وضعیت بدی قرار دارند و بسیار مورد آزار قرار می‌گیرند.

وی همچنین از عملکرد وزارت امور خارجه در این خصوص و عدم ارائه اطلاعات دقیق به‌‌رغم نگرانی‌های خانواده‌های این غواصان انتقاد کرد.

به‌زودی آزاد می‌شوند

سفیر ایران در امارات از آزادی ۱۲ غواص ایرانی بازداشت شده در این کشور ظرف دو روز آینده خبر داد.

حمیدرضا آصفی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، گفت: سفارت ایران در امارات از ابتدا این موضوع را با جدیت دنبال کرد. وی با اشاره به ویژگی آب‌های مشترک دو کشور و این که چنین اتفاقاتی بین دو کشور رخ می‌دهد، به دیدار دیروزش با قائم مقام وزیر امور خارجه امارات اشاره کرد و گفت:‌ قائم مقام وزیر خارجه امارات موضوع را پیگیری کرد و قول داد این ۱۲ نفر در اسرع وقت و ظرف دو روز آینده آزاد شوند.