هفته آینده ادامه گفت‌وگوها با لاریجانی

باید ظرف شش ماه به نتیجه برسیم

خاویر سولانا گفت که قصد دارد ظرف هفته‌های آینده با علی لاریجانی درباره درخواست شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر تعلیق غنی‌سازی در ایران گفت‌وگو کند. به گزارش ایسنا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در کمیته امور خارجی پارلمان اروپا در بروکسل صحبت می‌کرد، اعلام کرد احتمالا ظرف هفته‌های آینده و در سریع‌ترین زمان ممکن ملاقاتی با لاریجانی خواهد داشت تا ببیند که آیا این مذاکرات می‌تواند ادامه داشته باشد یا خیر.

وی افزود: سازمان‌دهی چنین نشستی در هفته جاری مشکل است.

علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست در آنکارا توافق کردند که دو هفته بعد با یکدیگر دیدار کنند؛ اما زمان و مکان مشخصی را برای این نشست اعلام نکردند.

سولانا گفت: صحبت‌های انجام شده در آنکارا به هیچ گونه پیشرفت خاصی منجر نشده است.

وی افزود: تاکید کرده است تهران باید عملیات‌ غنی‌سازی اورانیوم را برای طول دوره مذاکرات بین‌المللی گسترده با ایران تعلیق کند.

سولانا با بیان اینکه ایران نمی‌خواهد فعالیت خود را تعلیق کند، ادامه داد: درحال حاضر حتی به‌دست آوردن تضمین بسیار مشکل است.

وی عنوان کرد: گفت‌و‌گوهای بین‌المللی برای حل این مشکل با حضور انگلیس، فرانسه، آلمان، چین، روسیه و آمریکا با انجام تعلیقی دو سویه یعنی تعلیق غنی‌سازی در ایران و تعلیق تحریم‌های سازمان ملل ممکن می‌شود.

وی ادامه داد: چنین گفت و گوهایی نباید به طور نامحدود ادامه پیدا کند؛ بلکه باید در زمان شش ماه به نتیجه برسد.

همچنین رویتر به نقل از وی نوشت: همان طور که می‌دانید موقعیت بسیار مشکل است؛ زیرا آنچه ما از ایران می‌خواهیم تعلیق فعالیت‌ها مادامی است که مذاکرات انجام می‌گیرد که در حال حاضر دستیابی به این امر مشکل است.

وی گفت که تنها توافقی که در مذاکرات دو روزه با لاریجانی در آنکارا به دست آورده گزارش ایده‌هایی است که درباره‌اش مذاکره کردند و همچنین باز نگهداشتن کانال ارتباطی.

سولانا گفت: اگر تهران شرایط آغاز مذاکرات رسمی را برآورده کند، پیشرفت به سوی رابطه‌ای با همکاری بیشتر ممکن می‌شود.

وی تاکید کرد که با لاریجانی توافق کرده است مذاکرات بی‌انتها نباشد، بلکه پنج یا شش ماه طول بکشد.

سولانا گفت: در حال حاضر وارد مرحله مذاکره حقیقی نشده‌ایم، بلکه بیشتر گفت‌وگویی برای گشودن راه ورود به روند مذاکرات رسمی و واقعی است.

زمان و مکان مشخص نشده‌است

قائم‌مقام دبیر شورای‌عالی امنیت ملی گفت: هنوز زمان و مکان مذاکرات لاریجانی و سولانا مشخص نشده‌است.

عبدالرضا رحمانی فضلی در گفت‌و‌گو با ایرنا در پاسخ به سوالی در خصوص برخی اخبار در مورد محل مذاکرات لاریجانی و سولانا افزود که اینها گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای است. وی تصریح کرد: براساس توافق قبلی که در آنکارا صورت گرفت، قرار شد طرفین دو هفته دیگر با یکدیگر مذاکره کنند؛ اما هنوز زمان و مکان آن مشخص نشده‌است.

رحمانی فضلی در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات سولانا مبنی بر اینکه از ایران انتظار داریم هنگام انجام مذاکرات، فعالیت‌های غنی‌سازی خود را تعلیق کند، گفت: بارها به آقای سولانا گفته‌ایم که تعلیق در دستور کار جمهوری اسلامی ایران نیست.

وی افزود: تهران به هیچ وجه تعلیق را قبل از مذاکرات، هنگام انجام مذاکرات و یا به عنوان نتیجه مذاکرات نمی‌پذیرد.

از رحمانی فضلی در خصوص خبر یک روزنامه انگلیسی که به نقل از مقامات آمریکایی و انگلیسی گفته‌است که اگر ایران فعالیت‌های غنی‌سازی خود را تعلیق کند، پیشنهاد ایجاد کنسرسیوم در داخل خاک ایران را روی میز مذاکره می‌گذاریم، سووال شد. معاون فرهنگی، اجتماعی و رسانه‌ای شورای‌عالی امنیت ملی در پاسخ گفت: ما هم به‌صورت رسمی و هم بصورت رسانه‌ای، بارها اعلام کرده‌ایم که پیش‌شرط تعلیق را نمی‌پذیریم.