نخستین دور مذاکرات مشترک هیات‌های عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان به ریاست محمود احمدی‌نژاد و امامعلی رحمان، روسای جمهوری دو کشور در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد. به گزارش ایسنا، رییس‌جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات ایران و تاجیکستان را دارای اشتراکات فراوان و استثنایی در زمینه‌های گوناگون از جمله تاریخ و زبان و فرهنگ مشترک دانست و با اشاره به روابط رو به گسترش دو کشور در عرصه‌های مخلتف ابراز امیدواری کرد: مناسبات تهران - دوشنبه با اجرایی شدن توافقات دو جانبه روز به روز توسعه و تعمیق بیشتری یابد.

احمدی‌نژاد با اشاره به وجود اراده‌های قوی در مسوولان دو کشور برای گسترش روابط گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده‌ توسعه مناسبات و همکاری‌های با تاجیکستان در همه زمینه‌ها است و پیشرفت این کشور را به نفع همه کشورهای منطقه می‌داند، ضمن آن که با تلاش مقامات دو کشور شاهد به ثمر رسیدن توافقات گذشته در زمینه‌های گوناگون هستیم که باعث خوشحالی است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های فراوان موجود برای گسترش روابط با تاجیکستان خاطرنشان کرد انرژی، حمل و نقل، آبرسانی، راه‌سازی، صنعت، تجارت و فرهنگ از جمله زمینه‌های مناسب برای توسعه روابط دو جانبه است.