وزیر کار و امور اجتماعی جزییات حمایت از متقاضیان خرید شرکت‌های دولتی را اعلام کرد. به گزارش ایسنا، محمد جهرمی‌گفت: متقاضیان خرید شرکت‌های دولتی در صورت حفظ و توسعه سطح اشتغال مشمول تشویق‌هایی از جمله تخفیف در قیمت سهام این شرکت‌ها می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه دولت در برنامه‌های واگذاری شرکت‌های دولتی تلاش می‌کند تا سطح اشتغال توسعه یابد خاطر نشان کرد: در صورت تعدیل نیروی کار در برخی از بنگاه‌های واگذار شده، کارگران تحت پوشش بیمه بیکاری قرار می‌گیرند.

وی افزود: بر اساس قرارداد با سازمان تامین اجتماعی، به ازای اشتغال مجدد کارگران وام قرض‌الحسنه با کارمزد چهار‌درصد به واحدها و یا خود کارگران پرداخت می‌شود.

جهرمی‌توسعه تشکل‌های کارگری و کارفرمایی را یکی از برنامه‌های اساسی وزارت کار عنوان کرد و گفت: انتظار ما این است که تشکل‌های کارگری و کارفرمایی، مستقل و نماینده واقعی کارگران و کارفرمایان باشند.

او با اشاره به ابطال انتخابات کانون عالی شورهای اسلامی ‌کار یادآور شد: در ابتدای شروع فعالیت من در وزارت کار اختلافی بین کانون عالی و اداره کل تشکل‌های کارگری و کارفرمایی وزارت کار به وجود آمد که با پیگیری و مذاکرات صورت گرفته و با توجه به حق وزارت کار برای نظارت بر انتخابات به مسوولان کانون اعلام شد تا انتخابات را در تهران برگزار کنند، اما این کار صورت نگرفت و آنها انتخابات را در اصفهان برگزار کردند و به دلیل حضور نیافتن نماینده وزارت کار و سایر مشکلات قانونی این انتخابات باطل شد.

وی گفت: یکی از مسائل و مشکلات اساسی در این زمینه این بود که در تمامی‌اساسنامه‌های کانون شوراهای اسلامی‌وابستگی به حزب خانه کارگر تصریح شده بود در حالی که بر اساس نص صریح قانون کار، تشکل‌های کارگری و کارفرمایی باید مستقل باشند.

وزیر کار با اشاره به این که بر اساس نظر وزارت کشور، خانه کارگر یک حزب سیاسی است و در وزارت کشور به ثبت رسیده است گفت: قانون کار بر کارکرد صنفی تشکل‌ها تاکید دارد و یکی از اقدام‌های ما این بود که کانون شوراها اساسنامه‌های خود را اصلاح کنند و مستقل شوند که این کار صورت گرفته و انتخابات این کانون‌ها برگزار شده است.