دنیای اقتصاد- به گفته محمدحسن صالحی، مدیرکل اشتغال اتباع خارجی، با عزیمت ۵۰۰هزار کارگر خارجی غیر مجاز تا پایان مهرماه، نرخ بیکاری ۲درصد کاهش می‌یابد. با اخراج ۵۰۰هزار کارگر خارجی تا مهرماه صورت می‌گیرد

کاهش ۲درصدی نرخ بیکاری

مدیرکل اشتغال اتباع خارجی گفت: با عزیمت ۵۰۰هزار کارگر خارجی غیر مجاز تا پایان مهرماه، نرخ بیکاری ۲درصد کاهش می‌یابد.

محمد حسن صالحی مرام در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: طرح مقابله با حضور اتباع خارجی از ابتدای اردیبهشت سال‌جاری با محوریت بازرسان وزارت کار و امور اجتماعی آغاز شده است و با اجرای این طرح مقرر شده است تا مهر ۸۶، ۵۰۰هزار و تا پایان سال یک‌میلیون نفر از اتباع خارجی غیرمجاز از کشور اخراج شوند.

وی افزود: با اخراج ۵۰۰‌هزار تبعه خارجی غیر مجاز ۵۰۰‌هزار فرصت شغلی به نیروی کار ایرانی باز می‌گردد و نرخ بیکاری حدود ۲درصد کاهش خواهد یافت.

مدیر کل اشتغال اتباع خارجی تاکید کرد: اگر دولت ایران طرح اخراج اتباع خارجی غیر مجاز را با عزم راسخ تا رسیدن به هدف پیش‌بینی شده و تا پایان اجرا کند، با اعاده یک میلیون فرصت شغلی به نیروی کار داخلی، نرخ بیکاری ۴‌درصد کاهش یافته و تک‌رقمی‌شدن نرخ بیکاری را در پایان سال جشن خواهیم گرفت.

وی تاکید کرد: اداره اشتغال اتباع خارجی پاییز سال گذشته طرح ساماندهی اشتغال اتباع خارجی را فقط با کمک نیرو‌های بسیج اجرا کرد و سایر دستگاه‌های اجرایی طرح هماهنگ ساماندهی اتباع خارجی را به اردیبهشت ۸۶ موکول کردند و از ابتدای اردیبهشت نمایندگان وزارت کشور، نیروی انتظامی ‌و وزارت بازرگانی به همراه بازرسان وزارت کار و امور اجتماعی، اتباع خارجی غیر مجاز را شناسایی و کارفرمای متخلف را جریمه می‌کنند و اتباع خارجی غیرمجاز را اخراج می‌کنند.

وی با اشاره به نگرانی بخشی از صنوف از اخراج اتباع خارجی اظهار داشت: اجرای طرح هماهنگ اخراج اتباع خارجی غیر مجاز کارفرمایان بعضی از صنوف را نگران کرده است و مدعی‌اند که اخراج کارگران خارجی موجب رکود در صنف آنها و اختلال در کسب و کارشان شده است.

مدیر کل اشتغال اتباع خارجی با اشاره به ارائه هشدار‌های لازم به این صنوف در زمان اجرای طرح ساماندهی اشتغال اتباع خارجی در سال گذشته اظهار کرد: در سال گذشته هشدار‌های لازم به این صنوف داده شده بود و اتحادیه‌های دامداران، مرغداران و سنگبری‌ها پس از چندین جلسه فشرده، توافق نامه‌هایی با اداره کل اشتغال اتباع خارجی امضا کردند، اما از آنجا که جدیت اجرای این طرح را باور نداشتند و این طرح را مثل بعضی دیگر بی‌سرانجام و اجرا نشدنی تصور می‌کردند، با امید به اینکه طرح هماهنگ اخراج اتباع خارجی مشمول مرور زمان شود، به تعهدات خود در توافقنامه‌های امضا شده عمل نکردند.

وی ضمن تاکید بر اینکه در اجرای این طرح به دنبال به هم ریختن فضای کسب و کار نیستیم اظهار کرد: به‌رغم آنکه کارفرمایانی که از کارگر خارجی غیر مجاز استفاده می‌کنند در اجرای طرح ساماندهی اشتغال اتباع خارجی همکاری مناسبی نداشتند با آنها همکاری می‌کنیم و برای رفع نگرانی این دسته از کارفرمایان برای تمامی کارگران خارجی که در استان هدف کارت هویت دارند پروانه کار در همان استان هدف صادر می‌شود.

وی افزود: پروانه کار این افراد برای مشاغل ۱۸گانه تعریف شده در بخش‌های کشاورزی، ساختمان و کوره‌پزخانه‌ها صادر خواهد شد و به طور کلی پس از این برای کارگران افغان تنها در مشاغل ۱۸ گانه یاد شده پروانه کار صادر خواهدشد.

صالحی مرام گفت: برای اتباع افغانی که به صورت قانونی و با ویزا به کشور ایران وارد می‌شوند پروانه کار صادر خواهد شد مشروط بر آنکه از یک ماه قبل در کارگاه مورد نظر در مشاغل ۱۸گانه مورد نظر به کار مشغول بوده باشند، همچنین برای کلیه اتباع خارجی غیرمجاز که پس از خروج از کشور اقدام به اخذ ویزا کنند، به شرط آنکه در یک ماه گذشته در کارگاه مورد نظر اشتغال داشته و کارفرما خروج آنها برای ورود مجدد به سازمان کار استان هدف را اطلاع دهد، پروانه کار صادر می‌شود.

وی تاکید کرد: با اجرای این برنامه‌ها مشکلات بسیاری از صنوف حل می‌شود، البته این صنوف متعهد بودند تا پایان سال گذشته ۵۰‌درصد نیروی کار خارجی غیر مجاز خود را با نیروی کار داخلی جایگزین کنند.

صالحی مرام با اشاره به فرصت ۱۵ روزه کارفرمایان در اجرای طرح ساماندهی اشتغال اتباع خارجی در سال گذشته برای تعیین تکلیف کارگر خارجی غیر مجاز به آنها هشدار داد: در اجرای طرح هماهنگی اخراج اتباع خارجی غیر مجاز فرصتی برای تعیین تکلیف نیست و بازرسان در زمان بازرسی از محل بنگاه جریمه کارفرما را تعیین و ابلاغ می‌کنند و کارفرما ۱۰ روز برای پرداخت جریمه فرصت دارد در غیر این‌صورت به محاکم قضایی معرفی خواهند شد.