جانشین رییس پلیس راهنمایی رانندگی گفت: طرح جدید تعویض پلاک خودروها از ۲۰ اردیبهشت در سراسر کشور اجرا می‌شود. سردار کمال‌هادیان‌فر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس‌ افزود: فراخوان تعویض پلاک که از ۲۰ اردیبهشت‌ در کشور آغاز می‌شود، مبتنی بر شماره سریال پلاک است به طوری که ملاک فراخوان عددهای سمت راست پلاک‌ها اعم از لیزری و قدیمی است.

وی اضافه کرد: بر این اساس به طور مثال فراخوان برای کلیه خودروهای پلاک قدیمی و لیزری بر مبنای عدد شماره یک شروع شده و تمامی خودروها از مدل ۱۳۵۵ تا ۱۳۸۱ که دارای پلاک قدیمی و لیزری هستند و عدد سمت راست پلاک آنها شماره یک است باید برای تعویض پلاک مراجعه کنند.

سردار‌هادیان‌فر گفت: طی ۹ ماه آینده و بافراخوان پلاک‌ها از شماره یک تا ۹ نسبت به تعویض کلیه پلاک‌های لیزری و قدیمی در کشور اقدام می‌کنیم.

وی با اشاره به ایجاد تسهیلات ویژه برای افرادی که برای تعویض پلاک مراجعه می‌کنند، گفت: کاهش فرایند تعویض پلاک و ملزم نبودن حضور مالک در مراکز تعویض پلاک خودرو از جمله تسهیلات در نظر گرفته شده برای تعویض پلاک است.

سردار‌هادیان‌فر با بیان این‌که وجود خلافی در سوابق پلاک و ناتوانی مالک برای پرداخت آن عاملی برای عدم حضور مالکان برای تعویض پلاک است، گفت: برای حل این مشکل و در صورت تمایل فرد و اینکه مالک نخواهد در زمان تعویض پلاک تمامی مبلغ خلافی خود را بپردازد، کار تعویض پلاک در مراکز بدون پرداخت خلافی انجام می‌شود و وقتی پلاک جدید به مالک تحویل می‌شود کلیه سوابق خلافی خودرو به پلاک جدید منتقل شده تا مالک بتواند در فرصت آینده نسبت به پرداخت آن اقدام کند.

جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: بحث تسلسل اسناد به دلیل بروز مشکلات فراوان برای مالکانی که برای تعویض پلاک مراجعه می‌کنند حذف شده است و تعویض پلاک با ارائه آخرین سند انجام می‌شود.