نمایندگان مجلس شورای اسلامی به یک فوریت لایحه‌ای‌رای دادند که در صورت تصویب نهایی آن، تولیدکنندگان کالاهای نهایی (به استثنای محصولات بخش کشاورزی) مستقر در حوزه خدمات شهری یک‌درصد قیمت فروش مشمول عوارض می‌شوند. به گزارش خبرگزاری مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز دو فوریت لایحه اصلاح بند «ه» ماده ۳ قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه و چگونگی برقراری وصول عوارض و سایر وجوه از تولیدکنندگان کالا، ارائه‌دهندگان خدمات و کالاهای وارداتی، مصوب ۱۳۸۱ را بررسی کردند.

نمایندگان پس از بررسی نظرات موافق و مخالف به دو فوریت این لایحه‌رای منفی دادند. پس از‌رای منفی نمایندگان به دو فوریت این لایحه، پیشنهاد یک فوریت مطرح شد که نمایندگان با ۱۴۵ موافق، ۱۹‌رای مخالف و ۳‌رای ممتنع از ۱۹۶ نماینده حاضر یک فوریت این لایحه را به تصویب رساندند.

رای مثبت به طرح تسهیل پرداخت تسهیلات

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دو فوریت طرحی‌رای دادند که در صورت تصویب نهایی اعطاء تسهیلات بانکی، تسهیل و اجراء طرح‌های تولیدی تسریع و منابع مالی و کارآیی بانک‌ها افزایش می‌یابد.

بر اساس ماده یک این طرح به منظور تسریع، تسهیل و تقویت سرمایه‌گذاری در طرح‌های تولیدی اعم از کالا یا خدمات، دریافت خارج از ارزش روز دارایی و عواید آتی طرح، از گیرندگان تسهیلات که طرح مجری و توجیه اقتصادی، فنی و مالی و قابل ترهین آنها به تایید بانک می‌رسد، توسط بانک‌ها ممنوع است. همچنین بر اساس تبصره ۷ ماده یک، کلیه بانک‌های دولتی موظفند حداقل ۵۰‌درصد از تسهیلات پرداختی خود را به طرح‌های تولیدی جدید یا طرح‌های توسعه ای واحدهای موجود اختصاص دهند. بر اساس ماده ۸ این طرح نیز به منظور ارتقاء کارایی و هماهنگی اختیارات و مسوولیت‌ها در مدیریت بانک‌ها از تاریخ تصویب این قانون شورای عالی بانک‌ها منحل و وظایف آن به هیات‌مدیره بانک‌ها واگذار می‌گردد.براساس این گزارش نمایندگان مجلس پس از استماع سخنان موافق و مخالف با ۱۵۳‌رای موافق، ۲۳‌رای مخالف، ۱۳‌رای ممتنع از مجموع ۲۰۱ نماینده حاضر با دو فوریت این طرح موافقت کردند.

قیمت گازوئیل به ۱۶تومان برگشت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که قیمت گازوئیل در سال ۸۶ همانند سال گذشته باشد. به‌ گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه به بررسی جزییات لایحه دو فوریتی «اصلاح بند (و) تبصره ۳قانون بودجه سال ۱۳۸۶کل کشور» در مورد تغییر و اصلاح قیمت گازوییل پرداختند. با تصویب کلیات و جزییات لایحه ارایه شده از سوی دولت، مقرر شد قیمت گازوییل (نفت گاز) از لیتری ۴۵۰ریال به قیمت سال گذشته (۱۶۰ریال) تغییر کند.

اعتراض خوش‌چهره بی‌اعتنایی رییس‌ مجلس

محمد خوش‌چهره، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نسبت به بی‌اعتنایی هیات‌رییسه مجلس برای طرح پیشنهاد خود در مورد بنزین در هنگام بررسی لایحه اصلاح قیمت گازوئیل انتقاد کرد. نماینده تهران پس از تصویب لایحه اصلاح قیمت گازوئیل در تذکری در جلسه علنی دیروز مجلس، اظهار داشت: پیشنهادی در خصوص بحث گازوئیل داشته که متاسفانه به دلیل بی‌وجهی هیات‌رییسه حتی فرصت طرح این پیشنهاد نیز داده نشد و زمان از دست رفت.وی افزود: با توجه به نگرانی بنده از وضعیت بنزین و آشفتگی در اجرای سهمیه بندی آن وظیفه خود دانستم که طرح جایگزین در لایحه اصلاح گازوئیل ارائه کنم که حال در دستور قرار می گرفت یا خیر، ولی رسم ادب بود که این فرصت به بنده داده شود.

عضو کمیسیون اقتصادی با اشاره به بی‌اعتنایی هیات‌رییسه مجلس به پیشنهاد خود تصریح کرد: البته فرض ما بر این است که ان‌شاءا... غفلت بوده است. حداد‌عادل در پاسخ به خوش‌چهره گفت: بنده موضوع را از اتاق فرمان پیگیری کرده‌ام و از شروع درخواست شما برای ارائه تذکر تنها ۸ دقیقه گذشته است.

رییس مجلس گفت: مجلس اختیار تعیین قیمت سوخت را از دولت گرفته است و پیشنهاد شما در واقع می‌خواهد قانون برنامه را اصلاح کند. بنابراین اول باید قانون برنامه را اصلاح کنید سپس این پیشنهاد را طرح کنید.