ملاقات خانواده‌ها با دیپلمات‌های ربوده شده تا پایان هفته

آمریکا برای مذاکره با ایران درخواست رسمی بدهد

علی طجوزی

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اگر قرار است مذاکره‌ای بین ایران و آمریکا برگزار شود واشنگتن باید درخواست رسمی بدهد. سیدمحمد علی حسینی دیروز در نشست هفتگی با خبرنگاران در خصوص اظهارات مطرح شده از جانب نوری‌المالکی نخست وزیر عراق مبنی بر دیدار وزرای امور خارجه ایران و آمریکا در هفته آینده اضافه کرد: اگر قرار باشد ایران وارد مذاکره با آمریکا شود باید این موضوع به صورت درخواست رسمی مطرح شود تا مورد بررسی قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: دیدار میان وزرای امور خارجه ایران و آمریکا در دستور کار قرار نداشته است ضمن این که ایران در پی دیدار ظاهری و نمایشی نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تهران معتقد است مسائل میان ایران و آمریکا بسیار زیاد و پرسابقه است و باید با صبر و تامل مورد بررسی قرار گیرد.

حسینی افزود: در آغاز همچنین باید زمینه‌های آن فراهم شود که حسن نیت و عزم و اراده سیاسی برای حل مسائل از عوامل بسیار مهم در مورد این موضوع است.

وی افزود: اگر این مقدمات و زمینه‌ها فراهم شود در این صورت فرصت بازسازی یا تجدیدنظر در روابط فراهم خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد گفت‌وگوی ایران و آمریکا در سطح کارشناسی در حاشیه اجلاس شرم‌الشیخ و ادامه ارتقای آن به سطوح بالاتر گفت: ملاقات میان کارشناسان صحبتی گذری در حد سه چهار دقیقه و پیرامون موضوع اجلاس و دستور جلسه آن بود و اساسا ملاقات به هیچ وجه مذاکره‌ای نبوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص احتمال سفر بیل کیلینتون، رییس‌جمهوری سابق آمریکا به تهران در آینده گفت: در این خصوص در خواست رسمی دریافت نکرده‌ایم.

خبر بازداشت حسین موسویان، سخنگوی تیم سابق هسته‌ای ایران نیز به جلسه سخنگوی وزارت خارجه کشیده شد و خبرنگاری نظر حسینی را در این خصوص جویا شد. او پاسخ داد: همان‌طور که اعلام شده است، موسویان هم اکنون در اختیار وزارت اطلاعات است و تا تکمیل جریان رسیدگی قضایی نباید به اتهامات احتمالی وی پرداخته شود.

حسینی همچنین در خصوص طرح سوئیس که چندی پیش دوباره در دیدار علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و خاویر سولانا‌، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مطرح شده بود، گفت: در دیدار لاریجانی و سولانا ایده‌های مختلفی مطرح شد که یکی از آنها طرح سوئیس بود.

وی افزود: طرح سوئیس همان طور که قبلا نیز اعلام شد نقاط ضعف و قوت زیادی دارد، اما قابل بررسی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد زمان ملاقات خانواده دیپلمات‌های ربوده شده با آنان گفت: آمریکایی‌ها قول داده‌اند تا آخر این هفته این دیدار صورت گیرد.