مدیر کل اشتغال اتباع خارجی گفت: با اجرای سه ماهه طرح ساماندهی اشتغال اتباع خارجی در سال گذشته ۱۱۹هزار نیروی کار داخلی با اتباع خارجی جایگزین شدند. محمد حسن صالحی مرام در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: اجرای طرح ساماندهی اشتغال اتباع خارجی که از ۷ آبان ۸۵ در سراسر کشور آغاز شد. این واقعیت را برای مسوولان کشور روشن کرد که اشتغال اتباع خارجی در قالب و چارچوب قانون، خواست و انتظار مردم و وظیفه دولت است.

وی با اشاره به رضایت مردم از ساماندهی اشتغال اتباع خارجی اظهار کرد: افکار عمومی‌جامعه اجرای این طرح را تایید می‌کند و مردم از اینکه فرصت‌های شغلی به نفع نیروی کار ایرانی از دست خارجی‌ها بیرون بیاید، استقبال می‌کنند. وی با اشاره به انجام ۱۷۹‌هزار بازرسی در اجرای طرح ساماندهی اشتغال اتباع خارجی اظهار داشت: در مدت سه ماهه اجرای طرح ساماندهی اشتغال اتباع خارجی ۱۷۹‌هزار بازرسی انجام شد که نسبت به سال ۸۴، رشد ۳۵۰‌درصدی داشته است.

صالحی مرام گفت: در بازرسی‌های انجام شده در اجرای سه ماهه طرح ساماندهی اشتغال اتباع خارجی ۲۲۰‌هزار کارگر خارجی غیر قانونی شناسایی و کارفرمایان آنها ملزم به تعیین تکلیف آنها شدند.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای انقلاب اسلامی‌تا اجرای طرح ساماندهی اشتغال اتباع خارجی در آبان ۸۵ تنها یک‌‌هزار کارگر افغان پروانه کار در ایران داشتند، افزود: در مدت اجرای سه ماهه این طرح، ۷‌هزار پروانه کار جدید برای کارگران افغان صادر شد.

هماهنگی با دولت کابل

مشاور وزیر کشور و مدیرکل روابط عمومی وزارت کشور گفت: خروج اتباع غیر مجاز افغانی از ایران با هماهنگی بین دو دولت جمهوری اسلامی ایران و افغانستان صورت می‌گیرد.

سید مجتبی میرعبداللهی در گفت‌وگو با ایرنا درباره خروج اتباع غیر مجاز افغانی از ایران اظهار کرد: با تفاهم‌نامه‌هایی که بین دولت‌ها امضا شده، طرحی آغاز شده و اتباع غیر قانونی افغان خارج می‌شوند.