چهارشنبه بعد از ظهر به وقت تهران، دیپلمات‌های کشورهای عضو اتحادیه اروپایی گرد هم آمدند و پرونده هسته‌ای ایران را بررسی کردند. در این نشست که بعد از دور اول گفت‌وگوهای مقدماتی لاریجانی و سولانا با هدف از سرگیری مذاکرات ایران و ۱+۵ برگزار شد، اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل نیز حضور داشتند. دفتر وزیر خارجه بریتانیا خبر داد که در این جلسه درباره گام بعدی کشورهای روسیه، چین، فرانسه، انگلیس، امریکا و چین موسوم به ۱+۵ در قبال برنامه غنی‌سازی اورانیوم در ایران که به ادعای آنان نگرانی برانگیز است، بحث و تبادل‌نظر شد.در این زمینه یک مقام رسمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه، مذاکره درباره مناقشه هسته‌ای را به نوعی معادله تشبیه کرده است که تداوم خواهد داشت. او افزوده است در نشست چهارشنبه درباره تاکتیک‌های ضروری و موقعیت فعلی بحث و تبادل‌نظر شد.

به گفته این دیپلمات، خاویر سولانا، رییس سیاست خارجه اتحادیه اروپایی در این نشست، گزارشی از گفتگوهای اخیر خود با لاریجانی ارائه کرده است.همچنین در این جلسه، نمایندگان روسیه و چین نیز تصویر خود را از شرایط فعلی و راه‌های پیش رو تشریح کردند.

همچنین یک سخنگوی وزارت امورخارجه بریتانیا درباره نتایج این نشست به خبرگزاری فرانسه گفت که لازم است شورای امنیت سازمان ملل متحد، درصورتی که درخواست برای مذاکرات شکست بخورد، «اقدامات افزون‌تری» را در قبال ایران در پیش گیرد.

خبرگزاری فرانسه می‌افزاید: بر‌اساس بیانیه پایانی این نشست، توافقی قوی درباره گام‌های بعدی کشورهای ۱+۵ حاصل شده است.

یک دیپلمات گفته است که درباره واکنش به عدم اجابت درخواست‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شورای امنیت از سوی ایران، تصمیماتی با توافق کامل اتخاذ شده است.

این دیپلمات افزود: همه اعضا حمایت خود را از تداوم گفت‌وگوهای خاویر سولانا با علی لاریجانی اعلام کردند. به گفته وی، این حمایت ناشی از ترجیح مذاکره بر راه‌های دیگر از نگاه آنان است.

از سوی دیگر، خبرگزاری رویتر گزارش داد که کشورهای ۱+۵ اعلام کردند که اگر ایران فعالیت‌های غنی‌سازی خود را متوقف نکند، با دور سومی از تحریم‌های شورای امنیت مواجه خواهد شد.

سولانا: تاریخ نشست بعدی مشخص نشده است

خاویر سولانا، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته گفت: تاکنون تاریخی برای دیدار با علی لاریجانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران مشخص نشده است.

وی در گفت‌وگویی در حاشیه کنفرانس کشورهای همسایه عراق، همچنین برگزاری کنفرانس شرم‌الشیخ را خوب توصیف کرد.