پذیرش گفت‌وگو با آمریکا درباره عراق

رییس‌جمهوری گفت: گفت‌و‌گو و مذاکره را برای خدمت به مردم عراق، امنیت و استقرار و یکپارچگی عراق می‌خواهیم. به گزارش خبرگزاری فارس محمود احمدی‌نژاد که در جمع مردم شهرستان جیرفت سخن می‌گفت، این شهر را شهری تمدن ساز و دارای تمدن چند هزار ساله دانست و اظهار داشت: جیرفت با تاریخ و تمدن کهن خود یکی از قطب‌های اصلی فرهنگ و تمدن بشری است و همواره در خدمت بالندگی ایران و عزت و عظمت این سرزمین مقدس پیشگام و پرچمدار بوده است.

وی با تاکید بر این که آحاد ملت ایران استفاده کامل از ظرفیت انرژی هسته‌ای را حق خود می‌داند گفت: مردم ایران از حقوق هسته‌ای خود کوتاه نخواهد آمد و از آن دفاع خواهد کرد.

احمدی نژاد با بیان این که ملت ایران قبلا به قدرت‌های زورگو نصحیت کرده بود که به عراق تجاوز نکنند و حال نیز نصیحت می‌کند هر چه زودتر از این کشور خارج شوند، گفت: آنها به نصیحت ما گوش نکردند و حالا در عراق گرفتار شده‌اند و اکنون خواهان گفت‌و‌گو با ملت ایران هستند.

رییس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: ملت ایران این گفت‌و‌گو را می‌پذیرد اما به شرط آنکه حقوق ملت، قانون اساسی و حاکمیت این کشور به رسمیت شناخته شود و در جهت حمایت حکومت عراق حرکت شود.

احمدی نژاد تصریح کرد: خواستار برقراری امنیت در عراق، حمایت از دولت این کشور و خروج اشغالگران از عراق هستیم.

رییس‌جمهوری تصریح کرد: گفت‌و‌گو و مذاکره را برای خدمت به مردم عراق امنیت و استقرار و یکپارچگی عراق می‌خواهیم.

احمدی نژاد همچنین در پاسخ به درخواست مذاکره با ایران در خصوص موضوع هسته‌ای، تاکید کرد: از گفت‌و‌گوی صادقانه استقبال می‌کنیم اما کسی در ایران حق ندارد برای مذاکره پشت میزی بنشیند که موضوع آن حقوق قطعی ملت ایران باشد.

به گزارش ایرنا، محمود احمدی‌نژاد روز جمعه در اجتماع مردم رفسنجان تاکید کرد: اگر ریگی در کفش آنها نباشد، حاضریم برای پاسخ به سوالات آنها و همکاری و تلاش برای برقراری صلح و امنیت و صلح جهانی مذاکره کنیم.

رییس‌جمهوری در عین حال تصریح کرد: اما روشن است که ملت ایران هیچ‌گاه درباره حقوق مسلم خود با کسی گفت‌و‌گو نخواهد کرد و ملت ایران سرسوزنی و حتی برای ثانیه‌ای نیز از حقوق قانونی خود عقب نشینی نخواهد کرد و محکم و استوار ایستاده و از حق خود دفاع می‌کند.

احمدی‌نژاد افزود: امروز مخالفت قدرت‌های فاسد با پیشرفت‌های علمی و صنعتی ملت ایران برای این است که آنها همه چیز را برای خود می‌خواهند و از اینکه ملت‌ها توسعه و پیشرفت پیدا کنند عصبانی می‌شوند و می‌خواهند جلوی پیشرفت آنها را بگیرند.

احمدی نژاد اظهار داشت: امروز ملت ایران پرچمدار صلح و برادری است و هیچ گاه به حقوق هیچ ملتی تجاوز نکرده و نخواهد کرد. بدانید حق استفاده کامل از همه ظرفیت‌های هسته‌ای متعلق به آحاد این ملت است که از این حق خود محکم و قاطع دفاع خواهد کرد.

رییس‌جمهوری اسلامی ایران همچنین روز جمعه در شهر بابک با اشاره به مخالفت‌ها و دشمنی‌های بدخواهان ایران، تاکید کرد که دشمنان قادر نخواهند بود به ملت ایران آسیبی وارد کنند.

رییس جمهوری همچنین گفت: انرژی هسته‌ای حاصل ایستادگی، وحدت و تلاش ملت است و ملت ایران این گوهر گرانبها را شناخته و با همه وجود از آن دفاع خواهد کرد. احمدی‌نژاد در اجتماع مردم شهرستان عنبرآباد در استان کرمان افزود: امروز ایران عزیز دارای چرخه کامل تولید صنعتی سوخت هسته‌ای است و با همت و پشتیبانی ملت از انرژی هسته‌ای برای پیشرفت خود در تولید نیرو، توسعه پزشکی، صنعت و کشاورزی استفاده خواهد کرد.

رییس جمهوری با اشاره به مخالفت‌های دشمنان و بدخواهان با توسعه و پیشرفت ملت ایران گفت: دشمنان در مقاطع مختلف و به بهانه‌های مختلف در مقابل توسعه و پیشرفت ملت ایران مانع ایجاد کرده‌اند و بهانه امروز آنها نیز نگرانی از توسعه سلاح‌های هسته‌ای است.