رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: روند اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی کند است و باید تحولی در اجرای این اصل ایجاد شود. به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌ا... اکبر‌هاشمی‌رفسنجانی در حاشیه دیدار از تونل‌های متروی کرج و نیز تعمیرگاه قطارهای دو طبقه تهران- کرج در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برای اجرای این اصل باید همه دستگاه‌‌ها اعم از مجریه، قضائیه و مقننه همکاری کنند تا این روند سرعت بیشتری یابد.

وی افزود: اگر براساس طرح پیش‌بینی شده در این خصوص حرکت کنیم می‌توانیم، اصل ۴۴ قانون اساسی را تحقق بخشیم.

هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به بنیادی بودن اصل ۴۴ قانون اساسی تاکید کرد: در اجرای این اصل باید از بخش خصوصی حمایت بیشتری شود.

وی روند اجرای طرح‌‌های در دست اقدام متروی کرج را مثبت ارزیابی و اظهار امیدواری کرد: با اجرای این طرح رضایتمندی مردم کرج از مدیران و مجریان برنامه افزایش یابد.

لزوم توجه دولت به سند چشم‌انداز

این در حالی است که دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از انجام ندادن اقدامات جدی از سوی دولت برای تحقق اهداف سند چشم‌انداز ۲۰ ساله نظام انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن رضایی در نشست علمی‌ بررسی الزامات چشم‌انداز ۲۰ ساله نظام جمهوری اسلامی‌ایران با اشاره به این‌ که انقلاب اسلامی‌ایران توانسته در سال‌های اخیر تحولات سیاسی در منطقه ایجاد کند، افزود: حرکت انقلاب در تحولات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کند بوده است و موفقیت‌های چشمگیری در این زمینه‌ها نداشته‌ایم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: براساس سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ایران باید به یک تمدن تبدیل شود یعنی باید با ایجاد تحول در تمام بخش‌ها در ۵۰ سالگی انقلاب ایران اسلامی‌ نمونه‌ای کامل از تمدن نوین باشیم.

وی تئوری‌پردازی، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و مدیریت کارآمد و فعال را مهم‌ترین نیازهای کشور برای تحقق برنامه چشم‌انداز ۲۰ سال عنوان کرد و یادآور شد: باید برای عملی شدن برنامه‌های چشم‌انداز، دولت کارآمد در ایران از تمام توانایی‌ها موجود در کشور بیشترین استفاده را ببرد.

وی در خصوص عملکرد دولت در زمینه برنامه‌های چشم‌انداز۲۰ ساله تاکید کرد: دولت خود را حامی‌ و پشتیبان این برنامه‌ها معرفی می‌‌کند ولی طی دو سال گذشته اقدام جدی در این خصوص مشاهده نشده است که امیدواریم توجه بیشتر و جدی‌تری به این مهم صورت گیرد.

رضایی خاطر نشان کرد: دولت نهم قوی‌ترین رابطه بین مردم و دولت را ایجاد کرده است اما به منظور توجه به مردم نباید از نخبگان جامعه فاصله بگیرد و در حالی ‌که برخی آسیب‌های گذشته را جبران می‌‌کند، آسیب‌های جدیدی ایجاد کند.