نگاه سوم- شب گذشته بیست و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان همدان به کار خود پایان داد. در این جشنواره ۲۰ پروانه طلایی در آسمان این شهر به پرواز درآمدند و در بخش‌های مختلف مسابقه سینمای ایران و بین‌الملل به نفرات برتر جشنواره تعلق گرفتند. گزارش مراسم اختتامیه و نفرات برتر را می‌توانید روز آینده در این صفحه بخوانید. یکی از مراسم‌های جنبی این دوره از جشنواره تقدیر از پوران درخشنده بود.

وی یک از با سابقه‌ترین و مطرح‌ترین فیلمسازان زن در دوران معاصر به حساب می‌آید و اجتماعی‌گری و همچنین توجه به معضلات خانوادگی در آثار او بسیار مشهود بوده است و محور اصلی توجه را به کودکان و نوجوانان و ناهنجارهایی که با آن دیگر بوده است.

به گزارش ایسنا در این مراسم که با حضور معاون امور سینمای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرعامل بنیاد سینمای فارابی، مدیرکل اداره ارشاد همدان و جمعی از هنرمندان سینما برگزار شد، درخشنده با تشکر از خانواده بزرگ سینمای ایران با بیان اینکه در کنار آنها رشد کرده است اظهار کرد:‌ همه ما یک مسیر مشخص داریم و سینما برای ما وسیله‌ای است برای رسیدن به تعالی و امیدواریم با کمک شما و مسوولان راه ۵ درستی را طی کنیم. درخشنده با اشاره به استقبال بی نظیر مردم همدان از جشنواره گفت: شاید تنها زمانی که این جشنواره در اصفهان شکل گرفت، شاهد چنین لحظاتی بودیم و بعد هم تمام شد. ابوالحسن داوودی نیز در این مراسم گفت:‌ من و خانم درخشنده از سال ۵۲ با هم در یک دانشگاه بودیم و ایشان به عنوان اولین کسی بودند که سینمای کودک را بنا کردند و هنوز هم به عنوان یک فیلمساز مشغول همین کار هستند.

درخشنده عنوان کرد: استقبال مردم همدان بی‌نظیر بود و این فضا من را به یاد ۱۰-۱۵سال پیش زمانی که به نظر می‌رسید، سینمای کودک و نوجوان رونق دیگر داشت انداخت و الان دوباره امیدوار شدم تا بتوانم چنین فضایی را داشته باشیم.

مینوفرشچی هم اظهار داشت: مسیر فیلمسازی درخشنده با آموز‌ه‌هایی برای بهتر آموختن رشد و نمو دارد و فیلم‌های او مملو از عشق به خانواده است. سیروس الوند نیز از دیگر سخنرانان بود و گفت: از معدود دفعاتی است که سالن جذاب‌تر از صحنه است. وی درخشنده را یکی از چهره‌های شاخص سینمای اجتماعی دانست و گفت: این عرصه به دو دلیل سرمایه و سیاست بسیار سخت است و امیدواریم نوع سینمای ایشان مورد حمایت مسوولان هم قرار بگیرد.

در پایان این مراسم دو لوح تقدیر از سوی معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل ارشاد همدان به پوران درخشنده اهدا شد.