نمایشگاهی که به مرور زمان آماده می‌شود

نگاه سوم- بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب هم اکنون در مصلای تهران در حال برپایی است. این نمایشگاه در روز اول مشکلات بسیاری داشت که می‌توان به نبود نقشه‌های راهنما، غرفه‌های خالی، نور نامناسب و ... اشاره کرد ولی روز پنج‌شنبه و جمعه که بازدیدکنندگان بسیاری را نیز پذیرا بود تا حدودی وضعیت مناسب‌تری را شاهد بودیم. عکس:‌خبرگزاری ایسنا

این در حالی است که همچنان برخی از سالن‌ها مشکلات روز اول را دارند. تعدادی از ناشران از روز پنج‌شنبه تازه به نمایشگاه آمدند و غرفه‌های خالی در سالن شبستان، که به ناشران داخلی اختصاص داشت تقریبا پر شده است.

نمایشگاه کتاب مراحل آماده‌سازی را دیر آغاز کرده است و شاید دلیل این امر، حاشیه‌ها و بلاتکلیفی نمایشگاه پیش از برپایی آن بوده است. تعدادی از ناشران نیز به دلیل تعلق گرفتن غرفه‌ها با متراژ پایین حاضر به شرکت نشدند. فضای بزرگ مصلای تهران باعث شده است که ازدحام جمعیت زیاد احساس نشود و این اتفاق تنها در روبه‌روی غرفه برخی ناشران صورت می‌گیرد. در حیاط نمایشگاه نیز چادرهایی برای نماز خواندن برپا شده است، که هنگام ظهر به محل استراحت و خوابگاه تبدیل می‌شوند. بخش اطلاع‌رسانی از بلندگوهای نمایشگاه نیز از روز گذشته آغاز به کار کرد.

حمیدقبادی، معاون اجرایی بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفت‌وگو با ایسنا درباره مشکلات روزهای ابتدایی گفت: هر سال‌ در روزهای اول و دوم نمایشگاه این اشکالات وجود دارد و این مسائل به دلیل جابه‌جایی نمایشگاه نیست. روز نهم غرفه‌ها را تحویل دادیم، اما مهم‌ترین دلیلی که برخی از آنها دیر تحویل داده شده‌اند، به خاطر تمدید مهلت ثبت‌نام ناشران بود که این باعث شد قدری از برنامه زمان‌بندی خود عقب بمانیم و کارها را با دو روز فاصله انجام دهیم. او درباره تبدیل فروش ارزی به ریالی و اعتراض برخی ناشران خارجی و نچیدن کتاب‌ها در غرفه‌هایشان نیز متذکر شد: سیاست امسال نمایشگاه این بود که حوزه ریالی را تقویت و بخش ارزی را حذف کند. ناشران برنامه‌ریزی خود را کرده بودند که در حوزه ارزی کار کنند و فروش کتاب برایشان مهم بود، اما در حوزه ریالی هم فروش خواهند داشت. هر چند ما اعتراض آنها را بررسی خواهیم کرد.

امسال نمایشگاه بین‌الملل کتاب مطابق با سیاست‌های فرهنگی دولت نهم برگزار شد. اگرچه سال گذشته نیز وزارت فرهنگ و ارشاد این دولت برگزارکننده مراسم بود و شاهد جمع‌آوری برخی کتاب‌ها از غرفه‌ها بودیم ولی امسال با سیاست‌های صورت گرفته از جمله عدم صدور مجوز به برخی کتاب‌ها، نمایشگاه از حضور تعدادی از نویسنده‌ها خالی است.