منوچهر متکی وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص احتمال دیدار خود با رایس در حاشیه اجلاس شرم‌الشیخ گفت که این موضوع در دست بررسی است و هنوز هیچ تصمیم قطعی در این زمینه گرفته نشده است. منوچهر متکی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، در پاسخ به اینکه آیا در شرم‌الشیخ با هیات آمریکایی دیدار یا مذاکره‌ای صورت خواهد گرفت، این موضوع را نفی نکرد و گفت که این موضوع در دست بررسی است و هنوز هیچ تصمیم قطعی در این زمینه گرفته نشده است.

با این حال یک عضو شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران در حاشیه اجلاس شرم‌الشیخ هیچ مذاکره‌ای با آمریکا انجام نمی‌دهد.

علی آقامحمدی در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: مذاکره به مقدماتی نیاز دارد که آمریکا، شرایط آن مقدمات اولیه را ندارد.

وی گفت: کسی که قصد مذاکره دارد، باید از مواضع خصمانه دست بردارد، ولی آمریکا در زمان حاضر در عمل و نظر، موضع و اقداماتی خصمانه علیه ایران انجام می‌دهد.

وی اظهارداشت: تا زمانی که آمریکا این دیدگاه‌ها را تغییر ندهد و از مواضع خصمانه خود عقب‌نشینی نکند، ما هیچ مذاکره‌ای با آمریکا نخواهیم داشت.

به گزارش ایرنا، آقامحمدی افزود: امنیت عراق، امنیت ایران را تامین می‌کند و کشتار مسلمانان در عراق خطرناک‌ترین اتفاقی است که روی می‌دهد و این قساوت قلبی که در منطقه شکل می‌گیرد، آثار خطرناکی را در آینده بر منطقه برجای می‌گذارد.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند در عراق امنیت ایجاد شود و آنچه را که ایران در اجلاس شرم‌الشیخ مطرح می‌کند، خواسته‌های مردم عراق است.

وی افزود: ایران دراین اجلاس هیچ خواسته‌ای را مطرح نمی‌کند، ولی‌اگر دیگران در امور عراق مداخله کنند، ما مخالف هستیم و آمریکایی‌ها نباید از این فرصت استفاده و مساله داخلی عراق را به یک مساله بین‌المللی تبدیل کنند.

آقامحمدی گفت: اگر اشغالگران، امور عراق را به خود عراقی‌ها واگذار کنند، آنها به راحتی قادرند امور خود را اداره کنند.

آمادگی کامل رایس برای مذاکره

وزیر امورخارجه آمریکا اعلام کرد اگر دیدار میان وی و منوچهر متکی،‌ وزیر امورخارجه ایران انجام شود،‌ برای گفت‌وگو درباره هر موضوعی آماده خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کاندولیزا رایس که در ایرلند به سر می‌برد در پاسخ به سوالی درباره احتمال دیدار خود با منوچهر متکی‌، وزیر امورخارجه ایران، چنین دیداری را رد نکرد اما گفت به دنبال این دیدار نخواهد بود.

وی همچنین درباره موضوعات احتمالی مورد بحث در چنین دیداری با بیان آنکه موضوعات مورد بحث محدود نخواهند بود،‌ گفت: اگر ما با هم روبرو شده و وارد بحث درباره مسایل دیگر شویم،‌ من آماده‌ام حداقل بر اساس سیاست‌های آمریکا به آنها بپردازم.

وزیر امورخارجه آمریکا در آستانه نشست شرم‌الشیخ درباره امنیت عراق گفت: اگر عراق شکست بخورد، همسایگان این کشور در خاورمیانه همه چیزشان به خطر می‌افتد.