دنیای اقتصاد- تازه‌ترین گزارش رسمی بانک مرکزی از فعالیت‌های ساخت‌وساز در سال گذشته که اختصاص به بهار 85 دارد، حاکی از کاهش 11درصدی سرمایه‌گذاری در این فعالیت نسبت به بهار 84 است. سرمایه‌گذاری در ساختمان‌های جدید بسیار بیشتر از ساختمان‌‌های نیمه‌تمام کاهش نشان می‌دهد و حدود 17درصد کمتر از بهار 84 است.

مجموع سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های ساخت‌وساز در بهار ۸۵ بالغ بر ۲۵هزار میلیارد ریال بوده است که فقط ۷هزار میلیارد ریال در ساختمان‌های شروع شده و مابقی در ساختمان‌های نیمه‌تمام و تکمیل شده بوده است. مجموع واحد‌های پیش‌بینی شده در ساختمان‌های شروع شده حدود ۴۹هزار دستگاه است که تنها ۴۱هزار دستگاه آن مسکونی است و ۲۱درصد نسبت به بهار ۸۴ کاهش نشان می‌دهد.
بانک مرکزی هزینه یک‌متر مربع بنا در بهار 85 را در واحد‌های مسکونی 149هزار تومان اعلام کرد که 2/9درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.
همچنین هزینه یک‌متر بنا در واحد‌های غیرمسکونی نیز ۱۸۴ هزار تومان در بهار ۸۵ برآورد شد که ۴۱درصد بیشتر از بهار ۸۴ است.
در این گزارش، کل واحد‌های مسکونی تکمیل شده در بهار 85 حدود 112هزار دستگاه اعلام شده است که از کاهش 2/1درصدی نسبت به بهار 84 حکایت دارد.معادل 45درصد از مجموع کل سرمایه‌گذاری در ساخت‌وساز در استان‌های تهران، اصفهان و فارس انجام گرفته است که به ترتیب با 23درصد، 14درصد و 2/8درصد بیشترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند.
در جدول زیر، هزینه یک‌متر مربع بنای ساختمان و نیز ارزش یک‌متر مربع زمین ساختمان‌ها در استان‌های مختلف با هم مقایسه شده است.