بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب افتتاح شد

نگاه سوم- سال گذشته در مراسم پایانی نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب، رییس‌جمهور از پایان برگزاری این نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی خبر داد و این تغییر مکان به درست یا نادرست رخ داد و سه‌شنبه شب نمایشگاه بین‌المللی کتاب در مصلای تهران با حضور احمدی‌نژاد گشایش یافت. عکس: ایسنا

نمایشگاهی که ترافیک را به مرکز شهر آورده است و تردد را در محدوده مصلای تهران دشوار کرده است. نمایشگاه در حالی افتتاح شد که هنوز ناشران مشغول چیدمان و طراحی غرفه‌های خود هستند و تنها تعدادی از غرفه‌ها برای بازدید رییس‌جمهور آماده شده بود. همچنین تعدادی از ناشران پشت درهای بسته در انتظار گشوده شدن درها بودند تا غرفه‌های خود را آماده کنند. پس از پایان سخنرانی احمدی‌نژاد مسوولان برگزاری به پارتیشن‌بندی محل افتتاحیه پرداختند تا در اختیار ناشران قرار گیرد. به هر حال پرحاشیه‌ترین نمایشگاه بین‌المللی کتاب آغاز به کار کرد و امید است برگزاری این دوره از نمایشگاه تجربه‌ای خوب برای مسوولان داشته باشد. در مراسم افتتاحیه قرار بود از ناشران برتر در سال ۸۵ تقدیر شود ولی بدون هیچ جوابی این اتفاق نیز رخ نداد و به وقت دیگری موکول شد.

کتاب بهترین ابزار برای ارتباط

رییس‌جمهور با ابراز امیدواری از اینکه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گام بلندی در جهت اهداف انسانی و فرهنگی است، گفت: بسیار خوشحالم که در جشن سالانه و بزرگ کتاب شرکت می‌کنم زیرا کتاب بهترین ابزار برای ارتباط اندیشه است و حقیقت اجتماع را به نمایش می‌گذارد.

احمدی‌نژاد ادامه داد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران میعادگاه تولید اندیشه است و من این جشن را به شما تبریک می‌گویم و خوشحالم که هر سال این اتفاق زیبا، گسترده‌تر و پربارتر برگزار می‌شود.

وی افزود: توصیه من به همه اهل قلم، اندیشه، نشر و همه کسانی که به نوعی دست‌اندرکار اندیشه هستند حمایت و توجه به کتاب و کتابخوانی است.

رییس‌جمهور با بیان این مطلب که اهالی نشر بدانند که شغل شما از بهترین کارها است ادامه داد: نشر ابزاری است که به وسیله آن موثرترین کار فرهنگی انجام می‌شود بنابراین با توجه به این مساله مهم مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد باید به گونه‌ای عمل کنند که نمایشگاه کتاب هر سال سهل‌تر و گسترده‌تر برگزار شود.

رییس‌جمهور با ابراز خوشحالی از انتشار ۲۰۰هزار عنوان کتاب گفت: هر کتابی که به گنجینه عظیم فرهنگ افزوده شود آجری نیز به بنای تمدن انسان‌ها افزوده می‌شود.

رییس‌جمهور در پایان از تمامی کسانی که یکه در هر چه بهتر برگزار شدن نمایشگاه بین‌المللی کتاب یاری کرده بودند، سپاسگزاری کرد.

کارنامه خوب و قابل قبولی داریم

صفار هرندی نیز که در این مراسم حضور داشت با بیان این مطلب که کاستی‌ها را تحمل خواهیم کرد، گفت: دوستان ما از این کاستی‌ها عبور خواهند کرد. اهالی نشر سالی پرافت و خیز را سپری کردند و در سالی که گذشت کارنامه‌اش قابل قبول است. نزدیک به ۵۲هزار عنوان کتاب چاپ شده در سال ۸۵، رقم افتخارآمیزی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با تبریک به اهالی نشر ادامه داد: در قیاس سال قبل از آن، در نشر جابه‌جایی چندانی شاهد نیستیم. قریب به همین آمار در پایان سال ۸۴ اتفاق افتاد و در قیاس سال قبل از آن، این دو رقم شش تا هفت هزار افزایش را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به مشکلات مقدمات چاپ تا رسیدن به خواننده گفت: از برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال جاری آسان کردن مسیر تولید کتاب است و امیدواریم فاصله زمانی که کلید ابتدایی کتاب برای چاپ می‌خورد، تا چاپ، فاصله‌اش کمتر شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان اظهار امیدواری کرد که دولت حمایت بیشتری از نشر داشته باشد تا شاهد روزهای بهتری در آینده نشر کشور باشیم.

نمایشگاه کتاب خالی از اشکال نیست

محسن پرویز، رییس بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز در این مراسم، گفت: بالاخره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که به نمایندگی از کل میهن اسلامی در پایتخت برپا می‌شود، جابجا شد و اگرچه هنوز صاحب خانه نیست، اما امسال در مصلای بزرگ تهران جای گرفت. جای گرفتنی که با چالش‌های بسیار همراه بود.

وی با بیان اینکه خارهای راه را کنار زده و از سنگ‌های سخت پله ساختیم تا بالاتر رویم، گفت: اکنون در این مکان حضور فرخنده ناشران داخلی را در کنار ناشران و نمایندگان کشورهای خارجی ارج می‌نهیم، به ویژه ناشرانی که از ابتدا با همکاری‌های خود مسیر راه را هموارتر نمودند.پرویز ادامه داد: در بخش داخلی نمایشگاه شاهد حضور تعداد یک هزار و ۸۲۹ ناشر با ۱۲۳ هزار و ۸۶۸ عنوان کتاب در بخش خارجی میزان ۷۴۰ ناشر از ۶۶ کشور هستیم.وی با بیان اینکه تخصیص یارانه ارزی به کتاب‌های چاپ اول از اتفاقات مبارکی است که با پیگیری و تلاش‌های همکاران بنده در بخش خارجی صورت گرفته است، گفت: بخش‌های جنبی سرای اهل قلم، کارنامه نشر و دیگر بخش‌ها برای میهمانان نمایشگاه نیز از بخش‌های قابل ذکر است.پرویز افزود: آنچه در این مجال اندک می‌توان اظهار داشت، این است که نمایشگاه بیستم خالی از اشکالات و کاستی‌ها نیست، لیکن نمی توان از احیای چند هزار متر فضای بلااستفاده و تبدیل آن به مکانی آبرومند برای برپایی نمایشگاه به سهولت گذر کرد.معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: چیزی شبیه معجزه می‌طلبید و این مهم در تلاش‌های شبانه روزی و بی‌خوابی‌های همکاران و مسوولان نمایشگاه به وقوع پیوست.

به امید آینده‌ای بهتر

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلای تهران تا ۱۰ روز دیگر برپا است. ‌برپایی این نمایشگاه پرحاشیه و خبرساز بود و این حاشیه‌ها به جایی رسید که تعدادی آرزو می‌کردند این نمایشگاه بهتر است که برگزار نشود و شاید می‌توان به قول محسن پرویز، رییس بیستمین روز نمایشگاه بین‌المللی کتاب گفت که برگزاری این نمایشگاه یک معجزه بود. همگی می‌دانند که برگزاری چنین نمایشگاهی با این تعداد بازدید کننده در مصلای تهران درست نیست و محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی اگر مشکل ایمنی نداشت، مکان بهتری برای برگزاری این نمایشگاه است. باید نشست و تماشا کرد که مسوولان برای سال آینده چه برنامه‌ریزی خواهند کرد تا نمایشگاهی در آرامش برپا کنند.