دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران عصر سه‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در نجف گفت‌: اطلاعاتی داریم که آمریکا در پشت پرده با تروریست‌ها مذاکره می‌کند و سفیر آمریکا در عراق نیز چند ماه قبل با سران این گروه‌ها مذاکره داشته است. به گزارش ایرنا از نجف‌، علی لاریجانی پس از دیدار با آیت‌ا... سیستانی مرجع تقلید شیعیان عراق افزود‌: امروز آمریکا در مشکلاتی که خود در عراق ایجاد کرده گرفتار شده است و برای برون رفت از این وضعیت در حال خلق مشکلات جدید است.

وی با رد اتهام واهی همکاری ایران با تروریست‌ها در عراق‌، گفت‌: ایران همواره جریانات تروریستی را محکوم کرده و همیشه به عنوان حامی و پشتیبان در کنار دولت مشروع عراق ایستاده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به مذاکرات انجام شده در خصوص طرح‌های اقتصادی بین تهران و بغداد افزود‌: ما برای اجرای طرح‌های اقتصادی در عراق آماده‌ایم و برای این منظور یک میلیارد دلار اعتبار اختصاص داده‌ایم.

وی افزود‌: هم اکنون کمیته‌ای متشکل از کارشناسان دو کشور مشغول بررسی و پیشنهاد طرح‌های مورد نیاز در عراق هستند و ما به مسوولان عراق اعلام کرده‌ایم که با تمام توان حاضر به مشارکت در امر بازسازی این کشور هستیم.

لاریجانی افزود‌: ایران در اجرای طرح در تمامی زمینه‌ها از جمله انرژی و نفت در عراق آمادگی کامل دارد. وی در پایان تصریح کرد‌: مردم و سیاستمداران عراق نباید اجازه دهند تا نشست کشورهای همجوار عراق در شرم‌الشیخ به دستاویزی برای دخالت دیگران در امور داخلی این کشور تبدیل شود.

دیدار با آیت‌ا... سیستانی

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در دیدار با آیت‌ا... سیستانی، درباره اوضاع منطقه گفت‌وگو کرد.

علی لاریجانی که در آخرین روز سفر خود به عراق روز سه‌شنبه وارد نجف اشرف شد، پس از دیدار با مرجع شیعیان عراق در جمع خبرنگاران گفت‌: با آیت‌ا... سیستانی اوضاع منطقه و مسایل مربوط به ایران و عراق را مورد بحث و بررسی قرار دادیم.

وی از دیدار خود با آیت ا... سیستانی به عنوان یکی از رهبران بزرگ دینی عراق ابراز خرسندی کرد و نقش او را در عراق ارزنده خواند.

به گزارش ایرنا خبرنگاری از لاریجانی در خصوص اخبار برخی رسانه‌ها به نقل از وزیر خارجه آمریکا مبنی بر دیدار «کاندولیزا رایس» در اجلاس شرم‌الشیخ با «منوچهر متکی» سوال کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفت: الزاما هرچه رسانه‌ها می‌گویند صحیح نیست و جمهوری اسلامی ایران هر اقدامی را که مناسب تشخیص دهد انجام می دهد. لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص اتهام‌های اخیر آمریکا مبنی بر پشتیبانی و کمک ایران به گروه‌های تندرو شیعه و سنی در عراق گفت‌: آمریکا به خوبی می‌داند که چه کسانی از گروه‌های تندرو حمایت و خودروهای بمب‌گذاری شده را وارد شهرهای عراق می‌کند.