پس از گذشت چند ماه از دستگیری دیپلمات‌های ایرانی در عراق، سخنگوی نیروهای چند ملیتی این کشور اعلام کرد که خانواده‌های این افراد می‌توانند با آنها ملاقات کنند. به گزارش ایسنا ژنرال کالدویل، سخنگوی نیروهای چند ملیتی در عراق در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط، چاپ لندن اظهار داشت: آمریکا طی ۴۸ ساعت گذشته چنین تصمیمی را اتخاذ و این موضوع را به سازمان صلیب سرخ جهانی ابلاغ کرده است.

وی تاکید کرد که کمیته صلیب سرخ جهانی مسوول برگزاری ملاقات بین پنج دیپلمات ایرانی و خانواده‌هایشان است. وی دلیل اتخاذ این تصمیم توسط آمریکا را درخواست خانواده‌های این دیپلمات‌ها دانست و افزود: این ملاقات طی دو یا سه هفته آینده و با هماهنگی سازمان صلیب سرخ جهانی صورت می‌گیرد. کالدویل تصریح کرد: ما هفت تن از مسوولان ایرانی را بازداشت کرده‌ایم که پنج تن از آنها در اربیل بازداشت شدند، اما نمی‌خواهیم مکان و یا زمان دستگیری دو تن دیگر را بازگو کنیم. این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روز یکشنبه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه مقامات آمریکایی اعلام کردند که این دیپلمات‌ها هفت نفرند نه پنج نفر و آنها را گروه شیبانی نامیده‌اند، اظهار داشت: این طور نیست بلکه قضیه گروه شیبانی که از سوی آمریکا مطرح شد یک اتهام واهی است و ارتباطی به ایران ندارد.

زمان و مکان ملاقات مشخص نیست

در همین حال هماهنگ‌کننده امور ارتباطات دفتر صلیب سرخ در تهران با تایید امکان ملاقات خانواده‌های ۵ دیپلمات ربوده شده در اربیل با این دیپلمات‌ها اظهار داشت: با صحبت‌هایی که با مقامات ارتش آمریکا صورت گرفته این امکان فراهم شده است، اما هنوز زمان و مکان این مساله مشخص نیست. فردریک گوان درباره این که سخنگوی ارتش آمریکا گفته بود این دیپلمات‌ها ۷ نفر هستند و نه ۵ نفر، گفت: آنچه را که به ما اطلاع داده‌اند و ما با آنها ملاقات داشته‌ایم حکایت از این دارد که این تعداد ۵ نفر بودند و نه ۷ نفر و از دو نفر دیگر اطلاعی نداریم.