وزیر امور خارجه آمریکا اظهار کرد که ممکن است در کنفرانس شرم‌الشیخ با وزیر امور خارجه ایران دیدار کند. به گزارش ایسنا، رویترز گزارش داد که کاندولیزا رایس، وزیر امور‌خارجه آمریکا در گفت‌وگوهایی تلویزیونی گفت که «روبه‌رو شدن» با منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران را در کنفرانس مصر که ۳ و ۴ ماه مه برگزار می‌شود منتفی نمی‌داند.

با این حال وی تاکید کرد که هر‌گونه مذاکره‌ای فقط بر ثبات عراق متمرکز خواهد بود و به روابط آمریکا و ایران نخواهد پرداخت.

رایس در شبکه تلویزیونی ای.بی.سی گفت: این کنفرانس درباره آمریکا و ایران نیست‌، این نشستی درباره عراق و درباره این است که همسایگان عراق و طرف‌های علاقه‌مند برای کمک به ثبات وضعیت عراق چه اقداماتی می‌توانند انجام دهند.

شبکه خبری بلومبرگ به نقل از رایس نوشت که‌ آمریکا درباره اقدامی که ایران باید برای کمک به ثبات عراق و باقی کشورهای منطقه انجام دهد کاملا شفاف بوده است.

وی همچنین به شبکه خبری سی.بی.اس گفت که کانال مناسب در رابطه‌ با برنامه‌ هسته‌ای ایران از طریق خاویر سولانا است.

تکذیب درخواست ویزا

از سوی دیگر، دفتر رییس مجلس نمایندگان آمریکا تلاش نانسی پلوسی برای سفر به ایران را تکذیب کرد.

این دفتر در تماس با بی.بی.سی در واشنگتن ضمن تکذیب گزارش منابع ایرانی درباره برنامه‌ریزی نانسی پلوسی برای دیدار از تهران، از چنین تصمیمی ابراز بی‌اطلاعی کرد.

دفتر رییس مجلس نمایندگان آمریکا، پیشتر در واکنش به اعلام علاقه تام لانتوس، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده برای سفر به ایران به همراه نانسی پلوسی، چنین تصمیمی را رد کرده بود.

در عین حال مقام‌های وزارتخانه‌های امور خارجه هر دو کشور از احتمال این دیدار استقبال کرده‌اند.

دعوت مجدد از متکی

احمد ابوالغیظ، وزیر امورخارجه مصر طی تماس تلفنی با منوچهر متکی، وزیر امورخارجه کشورمان، باردیگر از وی برای شرکت در اجلاس عراق در «شرم الشیخ» دعوت کرد.

به گزارش اداره‌کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، ابوالغیظ در گفت‌وگو با متکی، بر ضرورت حضور جمهوری اسلامی ایران در اجلاس عراق در مصر تاکید کرد و گفت: قاهره بر حضور جمهوری اسلامی ایران تاکید داشته و مجددا دعوت خویش را برای حضور وزیر خارجه ایران اعلام می‌دارد.

وزیر امورخارجه مصر همچنین در خصوص موضوعات و محورهای مطروحه در دستور کار اجلاس و بیانیه پایانی با وزیر امورخارجه کشورمان رایزنی کرد.

متکی نیز با اعلام موافقت جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در اجلاس مصر، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران امیدوار است این اجلاس در چارچوب حمایت از دولت و نهادهای برخاسته از انتخابات مردمی عراق، گامی بلند به منظور برقراری ثبات و امنیت در آن کشور برداشته و زمینه‌های خروج اشغالگران خارجی را فراهم سازد.

اجلاس شرم‌الشیخ در مصر، با محور مسایل عراق، قرار است روزهای ۱۳ و ۱۴اردیبهشت ماه برگزار شود.