دموکراسی تنها راه ایجاد ثبات و امنیت در عراق است

دوکشور خواستار افزایش همکاری‌های اقتصادی شدند

علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، در دو روز گذشته طی سفر غیر منتظره خود به بغداد با مقامات این کشور دیدار و درباره موضوعات مورد علاقه گفت‌وگو کرد. در تمامی این دیدارها، دو طرف بر ضرورت ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی به خصوص در زمینه بازسازی عراق تاکید کردند. از دیگر نکات حائز اهمیت، خبری بود که هوشیاری زیباری در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد. وزیر امور خارجه عراق ضمن تشکر از سفر لاریجانی گفت که وی خبر شرکت ایران در اجلاس شرم الشیخ را برای ما به ارمغان آورد.

لاریجانی در اولین دیدار خود با نوری المالکی دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، براساس بیانیه دفتر نوری المالکی نخست وزیر عراق، المالکی در دیدار روز یکشنبه خود با لاریجانی، از ایران برای موافقتش با شرکت در کنفرانس‌های شرم‌الشیخ قدردانی کرد.

ایسنا گزارش داد در این بیانیه آمده است که لاریجانی قول داد ایران در بخش برق عراق سرمایه‌گذاری خواهد کرد و نیز سوخت در اختیار این کشور قرار خواهد داد.

بنا بر اطلاعیه دفتر المالکی، لاریجانی

هم چنین گفت که ایران در خط مقدم کمک به دولت و مردم عراق پس از سقوط سیستم دیکتاتوری قرار دارد و آن کشورهایی که امنیت و ثبات منطقه را می‌خواهند باید از دولت منتخب عراق حمایت کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نوری المالکی به نماینده ایران گفت که خشونت مستمر در عراق ممکن است به کشورهای همسایه از جمله آن‌هایی که قرار است از دولت عراق حمایت کنند کشیده شود.

انتظار معجزه نداریم

علی لاریجانی در دومین روز سفر خود به بغداد با معاون رییس‌جمهوری عراق دیدار کرد.

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان در این دیدار گفت: از نشست شرم‌الشیخ انتظار معجزه نداریم.

وی افزود: اگر این نشست برای حمایت از دولت «نوری المالکی» نخست‌وزیر عراق باشد و نیز به ثبات و امنیت این کشور کمک کند از آن حمایت می‌کنیم.

لاریجانی خاطرنشان کرد: هدف من در سفر به عراق رایزنی به منظور گسترش مناسبات در تمام زمینه‌ها است و در این سفر با همکاری بسیار خوب مقام‌های عراق روبه‌رو شدیم و ما نیز از دولت قانونی این کشور پشتیبانی می‌کنیم.

عادل عبدالمهدی، معاون رییس‌جمهوری عراق نیز از اهتمام ایران به گسترش مناسبات میان دو کشور قدردانی و تلاش‌های ایران به منظور حمایت از عراق را ارزنده توصیف کرد. وی سطح همکاری میان ایران و عراق را مطلوب توصیف و تصریح کرد: با توجه به نیاز عراق، خواستار گسترش هر چه بیشتر این همکاری هستیم.

تصمیم شجاعانه

وزیر خارجه عراق نیز در دیدار با دبیر شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، تصمیم ایران برای شرکت در اجلاس شرم‌الشیخ را شجاعانه خواند.

به گزارش ایرنا از بغداد، هوشیار زیباری در این دیدار همچنین خواستار مشارکت همه‌جانبه ایران در اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای همجوار عراق شد و تصریح کرد: مسوولان ایران و عراق در مورد لزوم بسط روابط با یکدیگر در تمامی زمینه‌ها اتفاق نظر دارند.

وی برپایی اجلاس شرم الشیخ را اقدامی ارزنده دانست و اظهارامیدواری کرد این اجلاس بتواند مشکلات عراق را به حداقل ممکن کاهش دهد.

وزیر امور خارجه عراق همچنین از حیث اهمیت، اجلاس شرم‌الشیخ را در ردیف اجلاس‌های تهران و بغداد توصیف کرد و افزود: این اجلاس فرصت خوبی را برای بازنگری روابط عراق با کشورهای همجوار و گسترش این روابط فراهم می‌کند.

وی همچنین بااشاره به قابلیت‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، خواستار گسترش روابط اقتصادی میان تهران و بغداد شد.

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نیز تصریح کرد: دستاورد مهم اجلاس شرم‌الشیخ، باید حمایت تمامی شرکت‌کنندگان از دولت منتخب عراق باشد.

وی افزود: تردیدها و ابهاماتی درخصوص برخی مسایل این اجلاس وجود داشت که پس از ارائه توضیحات وزیر امور خارجه عراق در سفر به تهران، ابهامات برطرف شد.

وی افزود: ایران در بسیاری از موارد به تعهداتش درخصوص انجام قراردادهای منعقده میان تهران و بغداد عمل کرده‌ است و اکنون منتظر عمل متقابل از سوی عراق است.

وی همچنین بر آمادگی کشورمان برای حضور فعال در زمینه بازسازی عراق و نیز ترانزیت کالا از بنادر ایران به مقصد جنوب عراق و از آنجا به دیگر نقاط این کشور تاکید کرد. لاریجانی همچنین بر آمادگی ایران برای لایروبی اروند رود اشاره کرد و گفت: ما در زمینه گسترش فعالیت‌های اقتصادی و تجاری از عراق می‌خواهیم تا بازارچه‌های مرزی میان دو کشور را بیش از پیش فعال کند.

خبر خوش لاریجانی

وی پس از دیدار با هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق با حضور در یک کنفرانس مطبوعاتی تصریح کرد: خاستگاه دولت عراق اراده مردمی است.

علی لاریجانی در این کنفرانس افزود: دولت عراق کاملا قانونی و مشروع است و لازم است همه کشورها از آن حمایت کنند.

وی با اشاره به اختلافات موجود میان گروه‌های سیاسی عراق گفت: مشکلات و اختلافات باید در سایه دموکراسی حل شود. براساس این گزارش هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق نیز در این کنفرانس مطبوعاتی از سفر دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران به بغداد قدردانی کرد.

وی افزود: آقای لاریجانی در این سفر خبر شرکت ایران در اجلاس شرم‌الشیخ را برای ما به ارمغان آورد و ما از این مشارکت بسیار خرسند شدیم.

نیاز آمریکا به تفاهم با ایران

سید محسن حکیم، مشاور سیاسی رهبر ائتلاف یکپارچه عراق روز یکشنبه گفت: آمریکا برای حل مشکلات خود در عراق نیازمند تفاهم با جمهوری اسلامی ایران است. وی در مصاحبه با ایرنا تاکیدکرد: با توجه به نفوذ معنوی ایران در بافت تشکیل‌دهنده ملت عراق اعم از شیعه،سنی، کرد و غیره، آمریکا بدون تفاهم با جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند مشکلات خود را در عراق حل کند.

حکیم تصریح کرد: حل مشکلات آمریکا در زمینه عراق با ایران، کلید حل سایر مشکلات در زمینه‌های مختلف است.