حدود ۴۰ فعالیت در حوزه سازمان بنادر و کشتیرانی قابل واگذاری است. مسیح مومنی، عضو هیات‌عامل سازمان بنادر و کشتیرانی در سومین نشست مطبوعاتی پانزدهمین همایش سازمان‌های دریایی در جمع خبرنگاران درباره تاسیس بانک حمل‌و‌نقل گفت: این بانک حلال مشکلات مالی بخش دریایی کشور نخواهد بود به‌ویژه آنکه بانک‌های تخصصی چون کشاورزی، صنعت و معدن و رفاه کارگران نیز تجربه موفقی نداشته‌اند.

وی افزود: ایجاد بانک حمل‌و‌نقل در قدم‌های اول باتوجه به تجاربی که از قبل وجود دارد و همچنین انتظارات بالا از سیستم بانکی و نیاز قابل توجه بخش دریایی به منابع مالی غیرممکن به نظر می‌رسد مگر آنکه تسهیلات بسیار مناسبی در اختیار آنها قرار گیرد.

مومنی تاکید کرد: اگر منابع قابل توجهی در اختیار این بخش قرار داده شود این بانک با روش کار مناسب می‌تواند در اعطای تسهیلات به بخش فعال کشتیرانی فعالیت کند.

وی با بیان اینکه تاسیس بانک حمل‌و‌نقل نیازمند کارشناسی است، گفت: قوانین بانک مرکزی و سایر موارد باید به گونه‌ای باشد که بانک حمل‌و‌نقل از هر نظر توان مالی خوبی را داشته باشد.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و کشتیرانی اعلام کرد: یکی از ابزارهای توسعه‌ای حمل‌و‌نقل دریایی وجود بانک‌های تخصصی است البته مشروط به آنکه ابهامات اولیه پاسخ داده شود.

مومنی در ادامه از بخش‌های بیمه‌ای و بانک خواست با اتخاذ یک رویه مشترک و یکسان زمینه رقابت فعالان صنایع دریایی با رقبا را در یک شرایط مساوی فراهم کنند.به گفته وی در سازمان بنادر و کشتیرانی ۳۵ تا ۴۰ نوع فعالیت قابل واگذاری به بخش‌خصوصی است.