آیین‌نامه اجرایی تبصره ۶ بودجه با هدف خانه‌دار کردن مردم و کاهش قیمت مسکن در کشور از سوی وزارت مسکن و شهرسازی نهایی و برای تصویب به دولت ارائه شد. به گزارش خبرگزاری فارس، آیین‌نامه اجرایی تبصره ۶ قانون بودجه پس از برگزاری چندین جلسه کارشناسی در وزارت مسکن و شهرسازی نهایی و برای تصویب تقدیم هیات دولت شد.

ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی اجاره‌ای با پرداخت وام

در این آیین‌نامه به ساخت ۵۰هزار واحد مسکونی اجاره‌ای برای کاهش اجاره‌بها توجه ویژه‌ای شده است. بنابراین امسال قرار است تا برای کاهش و تعدیل اجاره‌بهای مسکن ۵۰هزار واحد مسکونی با اعطای زمین اجاره‌ای از سوی وزارت مسکن و شهرسازی ساخته شود. بنابراین گزارش، وزارت مسکن و شهرسازی برای ساخت این واحدهای مسکونی در ابتدا پولی از بابت اعطای زمین دریافت نخواهد کرد و قرار است برای ساخت این واحدهای مسکونی به ازای هر واحد مسکونی ۱۴میلیون تومان وام با ۴درصد یارانه در اختیار سازنده با صلاحیت قرار گیرد. پس از ساخت این واحدهای مسکونی سازنده مکلف به اجاره این واحدهای مسکونی به مدت ۵سال است و اگر قصد داشت می‌تواند پس از گذشت ۵سال از مدت اجاره، واحد مسکونی را به فروش برساند.

حذف زمین از قیمت مسکن

دومین برنامه دولت در آیین‌نامه اجرایی تبصره ۶ قانون بودجه حذف زمین از قیمت مسکن با اعطای زمین‌های اجاره‌ای به صورت ۹۹ساله خواهد بود. شرایط تشکیل تعاونی‌ها نیز در این آیین‌نامه این گونه خواهد بود که ابتدا با تشکیل تعاونی‌ از افرادی که ساکن همان محل بوده و خانه ندارند و تاکنون از امکانات دولتی استفاده نکرده‌اند، ساخت‌و‌ساز توسط افراد دارای صلاحیت معرفی شده از وزارت مسکن و شهرسازی آغاز می‌شود و وزارت مسکن و شهرسازی نیز پس از طی این مراحل اقدام به اعطای زمین اجاره‌ای به صورت ۹۹ساله به این تعاونی‌ها خواهد کرد.

پرداخت ۵۰درصد قیمت زمین به صورت وام به سازنده

در این آیین‌نامه آمده است: وزارت مسکن و شهرسازی پس از آماده‌سازی زمین، ۵۰درصد قیمت زمین را به صورت تسهیلات بانکی در اختیار سازندگان قرار می‌دهد. پس از آماده‌سازی زمین نیز وقتی ساخت‌و‌ساز آغاز شد این واحدهای مسکونی به اعضای تعاونی‌ها منتقل می‌شود و برای هر واحد مسکونی ۱۴میلیون تومان وام یارانه‌ای اعطا می‌شود. یارانه وام ۱۴میلیون تومانی در شهرهای زیر ۵۰هزار نفر ۵ یا ۶درصد خواهد بود.

۲۰ درصد قیمت منطقه‌ای

قیمت زمین‌های اجاره‌ای ۹۹ساله برای تعاونی‌ها ارزان و تقریبا ۲۰درصد قیمت منطقه‌ای است و بازپرداخت وام‌های افراد نیز حداکثر ۱۵ساله و به شکل پلکانی خواهد بود.