جشن کانون کارگردانان خانه تئاتر با اهدای نشان افتخار این تشکل به مرتضی احمدی برگزار شد. به گزارش ایسنا، در مراسمی که شب گذشته، ۹ اردیبهشت ماه، در خانه هنرمندان ایران برگزار شد، مرتضی احمدی، نشان ویژه خانه تئاتر را از عزت‌ا... انتظامی، رییس هیات‌مدیره خانه تئاتر دریافت کرد.

احمدی هنگام دریافت این نشان گفت: حق بود اول از آقای انتظامی اجازه می‌گرفتم و بعد به روی صحنه می‌آمدم. هر چند ۶۳ سال از دوستی ما می‌گذرد اما او همیشه پیشکسوت من است.

وی خطاب به حاضران ادامه داد: هر چند سال‌ها است گوینده هستم، اما به من حق بدهید در برابر این جمع، گیج شوم و گرچه تشکر حکم کوچکی است برای قدردانی از شما، اما دست همگی‌تان درد نکند.

عزت‌ا... انتظامی هم هنگام حضور بر صحنه گفت: سال‌ها پیش روز جهانی تئاتر می‌آمد و می‌رفت بدون اینکه اتفاقی افتاده باشد، اما خوشحالم من و همکاران هم نسل من دوام آوردیم تا در جشن این روز زیبا شرکت کنیم.

در ادامه این مراسم از رضا کرم‌رضایی هم تقدیر شد. کرم‌رضایی که به دلیل شرایط جسمانی خود نمی‌توانست در صحنه حاضر شود، از همان جایگاه خود از حاضران تشکر و عذرخواهی کرد. در این جشن که اجرای آن برعهده محمد رحمانیان بود از سه نسل گوناگون کارگردان‌های تئاتر تقدیر شد.

اسماعیل خلج از نسل پیشکسوتان، محسن حسینی از نسل میانه و حسین کیانی از نسل جوان، در کنار ایرج راد، چهره‌هایی بودند که تقدیر شدند.

علی رفیعی که به جزو میهمانان ویژه این جشن بود، اظهار امیدواری کرد: روزی برسد که تئاتر به مثابه یک ضرورت فرهنگی اجتناب‌ناپذیر از سوی دولتمردان جدی گرفته شود.

همچنین با نواختن یک قطعه موسیقی، یاد و خاطره بابک بیات که در زمان حیات خود ساخت موسیقی دو نمایش «روزی روزگاری در شیکاگو» و «مرغ دریایی» را انجام داده بود، گرامی داشته شد.

سهراب سلیمی، رییس هیات‌مدیره کانون کارگردانان هم گفت: این جشن را در شرایطی برگزار می‌کنیم که بسیاری از کارگردان‌های نسل‌های گوناگون نتوانستند در سال گذشته اثر جدیدی را اجرا کنند، گروه‌های تئاتری در آستانه از هم پاشیدن هستند و این جشنواره با نبود بودجه و با اعتبار وهمت بلند اعضای کانون برگزار می‌شود.

در این جشن با پخش تصاویری از ۳۵ کارگردان، شرایط فعلی تئاتر مورد نقد و تحلیل قرار گرفت.