بیستمین نمایشگاه کتاب امروز افتتاح می‌شود

نگاه سوم- محل شبستان مصلی برای برگزاری مراسم افتتاحیه آماده شده است و ساعت ۲۰ امروز یک روز پیش از شروع به کار رسمی نمایشگاه طی مراسمی بیستمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب کار خود را آغاز می‌کند. این مراسم با حضور رییس‌جمهور و همچنین تقدیر از ناشر برگزیده سال ۸۵ برگزار می‌شود. اعلام این دوره از نمایشگاه حواشی بسیاری داشت که منجر به این شد که تعدادی ناشران در مقابل وزارت فرهنگی و ارشاد قرار گیرند و از عدم ثبت‌نام در این دوره اطلاع دهند که این مشکلات پس از مدت‌ها، هفته گذشته حل شد و پس از اعلام مسوولان نمایشگاه مبنی بر یکپارچه برگزار شدن نمایشگاه این تعداد ناشر تصمیم به ثبت‌نام گرفتند.

هم‌اکنون کار غرفه‌بندی مربوطه به برگزاری بخش ناشران داخلی در مصلی پایان یافته و بخش میانی این مکان نیز به خاطر برگزاری مراسم افتتاحیه تا زمان پایان مراسم غرفه‌بندی نخواهد شد.

از بخش ناشران داخلی نیز خبر می‌رسد که بخش زیادی از ناشران هنوز از مکان غرفه خود اطلاعی ندارند و ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب به ناشران اعلام کرده است که از ساعت ۱۴ روز گذشته مکان غرفه‌های این بخش به ناشران ثبت‌نام شده اعلام شده است. این تاخیر در اعلام مکان غرفه‌ها ممکن است به دلیل چیدمان غرفه ناشران که تقریبا دو روز زمان می‌برد مشکلاتی را ایجاد کند.

باران مشکل‌سازبرای نمایشگاه

بارندگی‌های شدید چند روز گذشته موجب وارد شدن خسارت‌هایی به بخش نمایشگاهی و انبار کتاب‌های خارجی نمایشگاه شده است. آب به داخل رواق‌های شرقی مصلای تهران وارد شد و باران به کتاب‌های لاتینی که از داخل کارتن‌ها خارج نشده بود نیز سرایت کرد. محسن پرویز در این باره گفت: چون پیش‌بینی می‌شد که اگر باران شدید بیاید، سازه‌های ما پاسخگو نخواهد بود، به ناشران توصیه کرده‌ایم که کتاب‌ها را روی زمین نگذارند و چون سقف‌ها هم برای ما اطمینان بخش نبود، نایلون در اختیارشان گذاشته‌ایم که روی کتاب‌ها بکشند.

پرویز در عین حال ادامه داد: احتمال دارد که دوباره باران شدیدی بیاید. در ورودی قسمت‌هایی که نام بردم، چاه‌های آب‌کش پاسخگوی باران شدید نیست و باید کانال آب تعبیه کرد، که ظاهرا این اتفاق دارد می‌افتد. وقتی کف مکانی دچار آب‌گرفتگی شود، همه دنیا با همین امکانات پاسخ می‌دهند. بعضی اتفاقات کم‌سابقه است.

نمایشگاه کتاب از نگاه آمار

به گفته احسان‌ا... حجتی، قائم‌مقام در نمایشگاه امسال براساس آمار کاهش نداشته‌ایم و اتفاقا ۱۱۰ناشر نسبت به سال گذشته اضافه شده است و در مجموع امسال ۱۷۸۷ناشر در نمایشگاه شرکت کرده‌اند و متراژ هم نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

مجید حمیدزاده، در نشست خبری نمایشگاه نیز توضیحاتی در این زمینه داد و متذکر شد: امسال ۱۸۲۹ناشر در نمایشگاه شرکت کرده‌اند، اما سال گذشته ۱۸۰۹ناشر شرکت کرده بودند. در تمام گروه‌ها، از جمله عمومی، کودک، دانشگاهی و... افزایش داشته‌ایم. مثلا در بخش عمومی، سال گذشته ۴۸۵ناشر و امسال ۴۹۱ناشر شرکت کرده‌اند، یا در بخش کودک، سال گذشته ۱۰۲ناشر و امسال ۱۱۱ناشر شرکت کرده‌اند.

معاون بخش داخلی نمایشگاه کتاب همچنین به افزایش عنوان کتاب‌ها در سال‌جاری نسبت به سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: سال گذشته ۱۲۳هزار و ۲۷عنوان کتاب داشته‌ایم، اما امسال ۱۲۳هزار و ۷۶۷عنوان کتاب در نمایشگاه داریم، که در این بخش هم شاهد افزایشیم.

البته به گفته حجتی، تفاوت آماری ارائه شده درباره تعداد ناشران شرکت‌کننده به این دلیل است که ۴۵ناشر در دو بخش شرکت کرده‌اند و برخی مدارک مشکوک ارائه داده‌اند.

آمادگی در بخش‌های امنیتی

اگرچه نگرانی‌های بسیاری از نظر امنیتی در این دوره وجود دارد اما مسوول هماهنگی مدیریت بحران منطقه ۷ شهرداری از آمادگی تمام بخش‌های امنیتی امدادی منطقه برای برگزاری هر چه بهتر نمایشگاه کتاب در مصلی تهران خبر داد.

رضا طلوعی در گفت‌وگو با ستاد خبری نمایشگاه کتاب تهران گفت: طی برگزاری جلساتی با مسوولان آتش نشانی، اورژانس، هلال‌احمر و نیروی انتظامی هماهنگی مطلوبی برای تامین آرامش غرفه‌داران و بازدیدکنندگان ایجاد شده قرار است از هر یک از این بخش‌ها گروه‌هایی در محدوده داخلی نمایشگاه مستقر و خدمت‌رسانی کنند.

علاوه‌بر این در تمامی ساعات برگزاری نمایشگاه نیروهای آتش نشانی و گروه‌های تخصصی برق در سطح سالن‌های نمایشگاه حضور داشته و خدمت‌رسانی خواهند کرد.