علی طجوزی - سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات خاویرسولانا، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر ضرورت مذاکره مستقیم ایران و آمریکا و تمایل ایران نسبت به این امر گفت: آنچه را که رهبر معظم انقلاب در زمینه سیاست خارجی مصلحت بدانند، اعلام می‌کنند. حسینی در مجموع دستاوردهای مذاکرات آنکارا را که قرار است دو هفته دیگر پی‌ گرفته شود، مثبت ارزیابی کرد. سید محمدعلی حسینی، دیروز در نشست هفتگی در پی پرسش های مکرر خبرنگاران در خصوص نتایج مذاکرات سولانا - لاریجانی، ضمن مثبت ارزیابی کردن این گفت‌وگوها اضافه کرد: در این مذاکرات ایده‌هایی مطرح و قرار شد طرفین طی دو هفته آینده، این ایده‌ها را بیشتر مورد بررسی قرار دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر اینکه آیا ایده‌های مطرح شده همان طرح سوئیس بود، گفت: اینکه طرح، نام خاصی داشته باشد مطرح نبود و طرفین ایده‌های خود را مطرح کردند و قرار شد طی دو هفته آینده این ایده‌ها بررسی شود.

حسینی با اشاره به اینکه طرح سوئیس دارای نقاط منفی و مثبت است، افزود: تهران از تمام طرح‌هایی که متضمن رعایت حقوق ملت ایران باشد، استقبال می‌کند.

وی همچنین بار دیگر در خصوص نظرات مطرح‌شده پس از دیدار لاریجانی و سولانا گفت: مواضع ایران برای مذاکرات دو جانبه در خصوص مسائل هسته‌ای و عراق روشن و بارها اعلام شده است و موضع جدیدی در این خصوص اتخاذ شده است.

وی با اشاره به اظهارات سولانا در خصوص ضرورت مذاکره مستقیم ایران و آمریکا، آن را توصیه وی به واشنگتن توصیف کرد و افزود: البته ایران مسائل موردنظر خود را در این زمینه اعلام کرده است.

حسینی در پاسخ به پرسشی در خصوص راه میانه مورد نظر لاریجانی افزود: مباحث فنی را به بعد از مذاکرات واگذار کنید.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی‌بر اینکه آیا تعلیق یا «تایم اوت» در طرح سوئیس مطرح نیست، گفت: اگر چنین چیزی در طرح سوئیس باشد از نقاط ضعف آن است که باید رفع شود و آنچه هم در خصوص تعلیق مطرح شده است، صحیح نیست. حسینی در خصوص آخرین اخبار مربوط به تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر نیز افزود: زمان تکمیل این نیروگاه هنوز از سوی دو طرف مورد مذاکره است و تاکنون زمان مشخصی از سوی طرف مقابل اعلام نشده، اما طرف ایرانی همواره بر لزوم عمل روسیه نسبت به تعهدات خود تاکید داشته است.حسینی در خصوص آخرین وضعیت پنج دیپلمات ربوده شده کشورمان در اربیل عراق گفت: پیگیری‌ها در این خصوص ادامه دارد و امیدواریم شاهد آزادی‌ آنها در آینده نزدیک باشیم.

تلاش‌هایی که مسوولان عراقی انجام می‌دهند و در سفر آقای زیباری نیز بر آن تاکید شد بیانگر آن است که مسوولان عراقی از همه ظرفیت‌های خود استفاده می‌کنند و صلیب سرخ و همچنین نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور عراق نیز در این زمینه فعال هستند. سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی‌بر اینکه در حالی که روسیه از استقرار سیستم موشکی آمریکا در چک و لهستان ابراز نگرانی کرده است واشنگتن بهانه استقرار این سامانه موشکی را مقابله با تهدیدات ایران اعلام می‌کند، ارزیابی شما چیست، اظهار داشت: موضوع دفاع موشکی بهانه جدیدی است که از سوی آمریکا مطرح شده است برای توسعه حضور سلطه‌طلبانه خود و ادامه سیاست‌های جنگ طلبانه‌اش و بسیاری از کشورهای اروپایی این را نپذیرفته‌اند و ما نیز بارها اعلام کرده‌ایم که سیستم موشکی ما خطری برای هیچ کس نیست.