واحد اطلاعات اکونومیست در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرد که تا سال ۱۳۹۰ واردات ایران افزایشی ۱۱میلیارد دلاری را تجربه خواهد کرد. به گزارش ایسنا، واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست در گزارش ماه مارس خود با برآورد واردات ۴۵میلیارد و ۷۰۰میلیون دلاری ایران در سال گذشته پیش‌بینی کرد که این میزان در سال‌جاری به ۴۸میلیارد و ۱۰۰میلیون دلار و در سال آینده به ۵۰میلیارد و ۴۰۰میلیون دلار افزایش یابد.

مجموع واردات کشور طی سال‌های ۸۸ و ۸۹ به ترتیب برابر با ۵۲ میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار و ۵۴میلیارد و ۷۰۰میلیون دلار خواهد بود که با افزایش دو میلیارد دلاری این شاخص در سال ۱۳۹۰ به ۵۶میلیارد و ۷۰۰میلیون دلار خواهد رسید.

روند صعودی ارزش واردات کشور در حالی صورت خواهد گرفت که صادرات ایران سال به سال کاهش را شاهد خواهد بود و همین امر منجر به کسری تراز تجاری خواهد شد، به طوری که در سال ۹۰ مازاد تجاری ۱۶میلیارد و ۸۰۰میلیون دلاری کشور به کسری تجاری ۱۰میلیارد و ۱۰۰میلیون دلاری تبدیل خواهد شد. پیش‌بینی شده است که مازاد تراز تجاری ایران در سال جاری با کاهش شش میلیارد و ۶۰۰میلیون دلاری مواجه شود و به ۱۰میلیارد و ۲۰۰میلیون دلار برسد که با تداوم روند نزولی، رقم سه میلیارد و ۸۰۰میلیون دلار برای مازاد تجاری کشور در سال ۸۷ به ثبت خواهد رسید. سال ۸۸ سالی است که مازاد تجاری کشور، به کسری تجاری سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری تبدیل خواهد شد.

کسری تجاری ایران در سال ۸۹ با افزایش چهار میلیارد و ۳۰۰میلیون دلاری به هفت میلیارد و ۸۰۰میلیون دلار خواهد رسید.

در سال ۱۳۹۰ کسری‌تراز جاری ۱۰میلیارد و ۱۰۰میلیون دلاری برای ایران پیش‌بینی شده که نسبت به سال گذشته کاهش ۲۷میلیارد دلاری نشان می‌دهد.

این در حالی است که بیزینس مانیتور در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده بود که تا سال ۱۳۹۰ واردات ایران افزایش ۱۹میلیارد دلاری و مازاد تراز تجاری کاهش سه میلیارد دلاری خواهد داشت.