سهمیه‌بندی بنزین باید دقیق و به موقع اجرا شود

دنیای‌اقتصاد- حداد عادل در واکنش به ابهام موجود در خصوص زمان آغاز سهمیه‌بندی اعلام کرد که آنچه از دولت انتظار داریم اجرای دقیق و به موقع قانون است.

اشاره وی احتمالا به قانون بودجه سال‌جاری است که در آن صراحتا زمان آغاز سهمیه‌بندی، اول خردادماه تعیین شده است.

وی در عین حال خبر داد که وزارت کشور و وزارت نفت و بعضی از دستگاه‌ها با یکدیگر مشغول کار هستند و تمرین مقدماتی سهمیه‌بندی بنزین هم از ۲۰اردیبهشت‌ماه آغاز شده و با نرخ ۱۰۰ تومان از اول خرداد اجرا خواهد شد.

غلامعلی حدادعادل گفت: در آغاز سال در نامه‌ای به رییس‌جمهوری مواردی چون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴، لایحه خدمات کشوری، سهمیه‌بندی بنزین و بعضی از قوانین دیگر را یادآور شدم. حدادعادل:

تمرین سهمیه‌بندی بنزین از ‌٢٠ اردیبهشت آغاز می‌شود

حدادعادل گفت: وزارت کشور و وزارت نفت و بعضی از دستگاه‌ها با یکدیگر مشغول کار هستند و تمرین مقدماتی سهمیه‌بندی بنزین هم از ۲۰اردیبهشت‌ماه آغاز شده و با نرخ ۱۰۰ تومان از اول خرداد اجرا خواهد شد.

به گزارش ایسنا، غلامعلی حدادعادل دیروز در نشست خبری خود با خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به این که امسال سال پایانی مجلس است، مجلس در نظر دارد در فرصت باقی مانده با همکاری دولت طرح‌ها و لوایح را به تصویب رسانده و آنها را اجرا کند، در آغاز سال در نامه‌ای به رییس‌جمهوری مواردی چون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴، لایحه خدمات کشوری، سهمیه‌بندی بنزین و بعضی از قوانین دیگر را یادآور شدم.

وی ادامه داد: از موضوعات مهم سهمیه‌بندی بنزین است که گسترده و تا حدی پیچیده است و آن چه که ما از دولت انتظار داریم اجرای دقیق و به موقع قانون است.

رییس مجلس با بیان این که از دولت انتظار داریم برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه برخی قیمت‌ها پیگیری کند، اظهار کرد: با توجه به این که درگذشته بعد از افزایش قیمت بنزین بسیاری از قیمت‌ها و نرخ‌ها که با بنزین سر و کار داشتند نیز اضافه می‌شدند، به همین دلیل انتظار داریم که در ۲۵ روز باقی مانده دولت مواردی را که به افزایش منطقی قیمت منجر می‌شود پیشاپیش بررسی کرده و خودش زودتر میزان این افزایش قیمت را اعلام کند تا از هرج و مرج نیز جلوگیری شود.

حدادعادل با بیان این که ظرفیت تولید بنزین به اندازه مصرف داخلی نیست، گفت: در سال ۸۵ نزدیک به ۶میلیارد دلار از درآمد نفتی خود را بابت خرید بنزین پرداخته‌ایم و بنابراین روزی باید به این افزایش بی‌رویه مصرف بنزین پایان داده شود. هم‌چنین اگر بنزین کمتری وارد کنیم صرفه‌جویی ارزی را دولت می‌تواند برای رفع مشکلات مردم به کار برد.

وی سهمیه‌بندی بنزین را در بلندمدت و حتی میان مدت به سود کشور دانست و بیان کرد: مردم با تشخیص درست همکاری می‌کنند و دولت هم باید به موازات سهمیه‌بندی، حمل و نقل عمومی را افزایش دهد تا مردم مشکلاتی از این نظر نداشته باشند و هم‌چنین رسانه‌ها هم این موضوع را یک وظیفه ملی تلقی کنند و این موضوع را جناحی نشان ندهند.

وی درباره تصویب طرح تجمیع انتخابات اظهار کرد: اصل تجمیع انتخابات درست است و نمایندگان هم معتقد به تجمیع انتخابات شوراها با ریاست جمهوری یا مجلس با ریاست‌جمهوری هستند و این طور نیست که تمام کسانی که به تجمیع رای می دهند علاقه داشته باشند که ۶ماه بیشتر بمانند و در بین نمایندگان موافق و مخالف با این طرح از اکثریت و اقلیت مجلس حاضر بودند.

وی با بیان این که تا سرنوشت نهایی این طرح منتظر نظر شورای نگهبان هستیم، گفت: با این که با اصل تجمیع موافق هستم ولی با این نوع تجمیع مخالفم و یک دلیل آن هم این است که این امر را به مصلحت کشور نمی‌دانم.

حدادعادل درباره مذاکرات ایران با اتحادیه‌ اروپا در مورد وضعیت انرژی هسته‌یی ایران، گفت: از مذاکرات استقبال می‌کنیم و همان طور که در مذاکره حرف منطقی را می‌زنیم امیدواریم که حرف منطقی هم بشنویم. ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت یک کار سیاسی بود و به تحریک آمریکا انجام شد و آمریکا انرژی هسته‌ای ایران را بهانه قرار داد.

رییس مجلس درباره شرکت ایران در کنفرانس شرم‌الشیخ، بیان کرد: درباره‌ شرکت کردن یا شرکت نکردن ایران هنوز بررسی‌های کارشناسی ادامه دارد زیرا مسائل عراق باید در خود عراق بررسی شود مانند کنفرانس بغداد. ولی با ورود نخست‌وزیر عراق و دلایلی که مطرح خواهند کرد با این که هنوز دولت جمهوری اسلامی ایران تصمیم کارشناسی نگرفته، ما و نخست‌وزیر عراق دلایل خود را مطرح می‌کنیم تا ببینیم تکلیف چه می‌شود.

حدادعادل طرح ایجاد امنیت اخلاقی و اجتماعی را بر اساس مصوبه‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی دانست و اظهار کرد: طبق بررسی صورت گرفته، به کار فرهنگی حتی در برخورد با کسانی که در قانون‌شکنی تعمد دارند توصیه شده‌ است و در این امور کار فرهنگی اصل است.

رییس مجلس درباره واکنش رییس قوه قضاییه نسبت به طرح تامین امنیت اجتماعی، خاطرنشان کرد: برخورد نیروی انتظامی باید حتی‌الامکان با مهربانی و منطق همراه باشد و در عین‌حال که باید از سلامت اخلاقی فضای جامعه حمایت کنیم باید، شان مردم را هم حفظ کنیم، اما اگر کسی منظورش از اولویت کار فرهنگی برخورد نکردن باشد به عنوان مسوول مجلس با چنین عقیده‌ای مخالفم و معتقدم کار فرهنگی باید در جای خود و وظیفه‌ نیروی انتظامی هم باید در جای خود انجام شود.

رییس مجلس درباره اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ و این‌که مجلس تاکنون چرا گزارش فعالیت‌های خود را در این زمینه ارائه نکرده، گفت: مجلس گزارش فعالیت‌های خود را در این زمینه ارائه کرده و نادران، رییس کمیسیون ویژه‌ اصل ۴۴، این گزارش را به مجلس عرضه کرده است. اختلافات بین دولت و مجلس هم در این زمینه شدید نبوده است.

وی افزود: آماده‌ همکاری با دولت هستیم و امیدواریم دولت هرچه زودتر این لایحه را با بررسی جوانب به مجلس عرضه کند و نیازی به تقدیم طرح از سوی نمایندگان نباشد.

لایحه تعیین مرجع تغییر اساسنامه دستگاه‌های دولت رای نیاورد

نمایندگان مجلس با کلیات لایحه تعیین مرجع اصلاح و تغییر اساسنامه دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی مخالفت کردند و به آن رای ندادند.

به گزارش خبرگزاری فارس، نمایندگان در جلسه علنی دیروز خود به بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی درخصوص لایحه تعیین مرجع اصلاح و تغییر اساسنامه دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی که کلیات آن توسط این کمیسیون رد شده بود، پرداختند و به آن رای ندادند.

نمایندگان با ۳۵ رای موافق، ۱۱۳ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۰۳ نماینده حاضر با کلیات این لایحه مخالفت کردند.

کاهش قیمت گازوئیل یک تصمیم نادرست است

کریم شافعی با انتقاد از کاهش قیمت گازوئیل آن را یک تصمیم نادرست خواند و گفت: دولت و مجلس باید هرچه زودتر از این تصمیم نادرست خود عدول کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، نماینده مرند در جلسه علنی دیروز مجلس در مخالفت با لایحه اصلاح و تغییر قیمت گازوئیل با بیان این که با کاهش قیمت گازوئیل یک میلیارد دلار از درآمد و منابع کشور کاهش می‌یابد، گفت: باتصویب این لایحه یک‌میلیارد دلار کاهش منابع خواهیم داشت که ناچاریم از حساب ذخیره ارزی تامین کنیم و یا اگر تامین نکنیم حقوق کارکنان دولت و لایحه نظام هماهنگ پرداخت حقوق و کارهای عمرانی از این تصمیم متاثر خواهد شد.

وی افزود: با این تصمیم همچنین شما در طرحهای عمرانی منطقه‌ای و استانی تاثیر منفی خواهید گذاشت.

شافعی خاطرنشان کرد: کاهش قیمت گازوئیل منجر به این خواهد شد که یک‌میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی برداشت کنیم و این موضوع ۲‌درصد تاثیر تورمی در کشور خواهد داشت.

نماینده مرند تصریح کرد: اقتصاد سالم اقتصادی نیست که دولت در آن دست ببرد و هرجا خواست آن را کاهش یا افزایش دهد، بلکه اقتصادی است که ارزش کالا به قیمت خودش عرضه شود.

وی افزود: امروز قیمت گازوئیل یک چهارم قیمت آدامس است. آیا در این شرایط اقتصاد سالم خواهیم داشت؟

شافعی با تاکید بر این که ما نباید به بهانه کشاورزان تصمیم غلط بگیریم گفت: کشاورزان مدعی شدند که در عزا و عروسی کشته می‌شوند.

وی افزود: اگر کشاورزان بهانه هستند قیمت خرید محصولات را افزایش دهید.

نماینده مرند اظهار داشت: اگر این تصمیم یک بهانه سیاسی و برای کسب محبوبیت است باید گفت کسانی در تاریخ می‌مانند که تصمیم درست بگیرند، لذا مجلس نباید تحت‌تاثیر احساسات آنی تصمیم غیر‌کارشناسی بگیرد.

وی تاکید کرد: ما با این تصمیم شکاف را در جامعه زیاد می‌کنیم و هیچ کمکی به فقرا نمی‌کنیم، زیرا فقرا مصرف‌کننده این محصول نیستند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: این یک تصمیم نادرستی است و دولت و مجلس دیر یا زود باید از این تصمیم نادرست خود عدول کنند.

تورم ناشی از گازوئیل ۱۶ تومانی بیشتر از گازوئیل ۴۵ تومانی است

عبد‌اللهی گفت: تورم ناشی از گازوئیل ۱۶‌تومانی بسیار بیشتر از گازوئیل ۴۵ تومانی است.

رضا عبد‌اللهی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مخالفت با کلیات لایحه تغییر و اصلاح قیمت گازوئیل با بیان اینکه استدلال دولت درخصوص این لایحه دقیق و کارشناسی نیست، گفت: طبق نظر کارشناسان تورمی که گازوئیل ۴۵‌تومانی در جامعه ایجاد می‌کند، بسیار کمتر از تورمی است که گازوئیل ۱۶‌تومانی ایجاد می‌کند. وی در توضیح این مطلب اظهار داشت: اگر قیمت گازوئیل ۱۶‌تومان بماند حداقل باید یک‌میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی برداشت کنیم و به ازای برداشت هر یک‌میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی نقدینگی حداقل ۴ واحد در صد رشدی می‌کند که با این رشد حداقل ۲‌درصد تورم را خواهیم داشت.

وی افزود: رشد نقدینگی در بهمن ۸۴ نسبت به بهمن ۸۵ بسیار بی‌سابقه بوده است، به‌گونه‌ای که در طی این یک‌سال نقدینگی به میزان ۱/۴۲‌درصد رشد داشته که علت آن برداشت بی‌رویه و بی‌حساب و کتاب از حساب ذخیره ارزی است.

نماینده ماهنشان تصریح کرد: ما اگر بخواهیم نقدینگی حاصل از برداشت حساب ذخیره ارزی را کنترل کنیم یا باید واردات انجام دهیم که منجر به نابودی تولید داخل می‌شود یا آنکه بانک مرکزی ناچار می‌شود پول چاپ کند و در جامعه تزریق کند که این کار نیز به رشد نقدینگی منجر می‌شود.

وی گفت: اگر قیمت گازوئیل ۴۵ تومان باشد به جمع‌آوری نقدینگی کمک می‌کند ولی اگر ۱۶ تومان باشد باید از حساب ذخیره ارزی برداشت کنیم که این به تولیدات داخلی و اشتغال ضربه می‌زند.