تعدیل، سیاستی مناسب برای تقویت بخش‌خصوصی است

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، تعدیل را سیاست مناسب دولت جهت مهار امور دانست و تقویت بخش‌خصوصی، اصلاح نرخ ارز، تعدیل یارانه‌ها در امور داخلی و تنش زدایی در امور خارجی را از جمله دستاورد‌های سیاست تعدیل خواند و گفت: منتقدان این سیاست هیچ وقت در کنار انبوه انتقادهای خود پیشنهاد اصلاحی ارائه نکردند. به گزارش ایسنا، هاشمی رفسنجانی عصر روز سه‌شنبه در دیدار جمعی از دانشجویان رشته اقتصادی و اعضای کارگروه «سازندگی و اصلاحات» برای نمایشگاه «نگرشی تاریخی بر صد سال اقتصاد ایران» با ارائه تحلیلی تاریخی از روند برنامه نویسی دولت‌های پس از انقلاب اسلامی یادآور شد: اگرچه همه دولت‌ها برنامه‌هایی برای اداره کشور داشتند، ولی تا سال ۱۳۶۷ جنگ تحمیلی فرصتی به مسوولان کشور نمی‌داد که ایده‌های اقتصادی فرهنگی اجتماعی و‌... را در قالب برنامه‌های چندین ساله ارائه کنند.

وی درباره اوضاع نابسامان اقتصادی و اجتماعی ایران در سال‌های اول پس از جنگ گفت: کسری ۵۱‌درصدی بودجه سال ۶۷ و ناچیز بودن درآمدهای ارزی، وابسته بودن زندگی جامعه به یارانه، نبودن تولید کافی، عدم‌وجود مواد اولیه صنایع، وارداتی بودن عمده نیازهای کشور، انبارهای خالی، نبود زیربناها، بیکاری مفرط، تخریب ۵ استان کشور، انبوه نیروهای آزاد شده از جنگ و مجموعه عوامل دیگر سیاست‌های سازندگی را در قالب برنامه اول بر ما دیکته می‌کرد.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به وسعت کالاهای یارانه‌ای در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ در کشور گفت: بازار سیاه و واسطه‌گری در چنین شرایطی رواج یافته بود.

وی افزود: سازندگی با دستور امام(ره) آغاز شد و برنامه اول که از سال‌های قبل در مجلس بایگانی شده بود اصلاح، تصویب و ابلاغ شد.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به برنامه‌های دولت سازندگی گفت: دولت را با ۱۲‌میلیارد دلار تعهد تحویل گرفتیم و با آن همه سازندگی که در قالب آن همه کشور یک کارگاه بزرگ بود، با ۱۸‌میلیارد دلار تعهد تحویل دادیم.

وی ایجاد اشتغال و رفع بیکاری را بزرگ‌ترین جهش در تامین‌اجتماعی خواند و گفت: اشتغال از یکسو معلول رونق اقتصادی و از سوی دیگر عامل رونق می‌شود.

هاشمی رفسنجانی تاسیس دفتر مناطق محروم ریاست جمهوری را از ابتکارات دولت سازندگی دانست و گفت: برنامه‌های سازندگی باعث تغییرات عمده در دو دهک بالا و پایین جامعه به نفع طبقات محروم شده بود.

در این دیدار که همراه با پرسش‌ها و بیان ابهامات اقتصادی توسط دانشجویان بود، هاشمی رفسنجانی در پاسخ به سوالی در خصوص فشارهای تورمی درسال‌های سازندگی گفت: یکی از علل آن حذف تدریجی یارانه‌های غیرضروری بود و در عین حال دولت را با ۲۹‌درصد تورم تحویل گرفتیم و با ۱۷‌درصد تورم تحویل دادیم.

هاشمی رفسنجانی همچنین درباره یارانه سوخت گفت: عدالت حکم می‌کند که در یارانه‌ها به منافع طبقات محروم توجه بیشتری کنیم. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام اقدام برای پیشنهاد لایحه تامین‌اجتماعی کامل به مجلس در سال آخر دولت سازندگی را کار مهمی دانست و گفت: اگر دو سه سال زودتر اقدام می‌کردیم با منابعی که داشتیم که الان هم داریم، می‌توانستیم یک سیستم تامین اجتماعی کامل برای همه ایرانیان از بدو تولد تا وفات داشته باشیم.

در آغاز این دیدار چند تن از دانشجویان به بیان دیدگاه‌های اقتصادی خویش پرداختند.