گزارش تفریغ بودجه سال ۸۳ نشان می‌دهد ۱۳ دستگاه شامل نهاد ریاست جمهوری، مجلس، وزارت اطلاعات، بنیاد مستضعفان و جانبازان، وزارت امور خارجه، وزارت دادگستری، وزارت دفاع، بنیاد شهید، بنیاد مسکن، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت نفت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی‌ایران فاقد گزارش حسابرسی در بخش دریافتی‌ها بوده‌اند. به گزارش خبرگزاری مهر، به‌استناد اصل ۵۵ قانون اساسی و بند «ج» ماده ۱ قانون دیوان محاسبات گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۸۳ کل کشور در سه بخش تفریغ دریافت‌ها، اعتبارات، تبصره‌ها و بودجه شرکت‌ها تهیه شده است.

در گزارش تفریغ سال ۸۳ در بخش دریافت‌ها آمده است: پیش‌بینی منابع عمومی‌در قانون بودجه سال ۱۳۸۳ کل کشور بالغ بر ۵۱۹‌هزار و ۱۴‌میلیارد و ۶۵میلیون ریال است.

منابع عمومی‌وصولی بالغ بر ۴۹۷ هزار‌میلیارد و ۴۷۹ ‌میلیون ریال است که تقریبا معادل ۹۶‌درصد مبلغ پیش‌بینی شده است.

این بخش از گزارش تفریغ بودجه کل کشور شامل جداول مربوط به عملکرد دریافت‌ها اعم از در آمد‌ها، وجوه خاصی از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و وجوه حاصل از واگذاری دارایی‌های مالی در سال ۱۳۸۳ و تعداد ۱۱۴ گزارش حسابرسی می‌باشد که در قالب ۳۲ دستگاه اصلی گزارش شده است.

در گزارش‌های حسابرسی موجود تعداد ۱۸۸ مورد واخواهی گزارش شده است که گزارش تفریغ وزارت جهاد کشاورزی و وزارت آموزش و پرورش هر کدام با ۲۵ مورد واخواهی، وزارت کشور با ۱۷ مورد واخواهی، وزارت علوم با ۱۶ مورد واخواهی و وزارت کار با سازمان تربیت بدنی هر کدام با ۱۷ مورد واخواهی بیشترین موارد واخواهی را در این بخش داشته‌اند.

عدم واریز درآمد به حساب خزانه شامل مواردی مانند مصرف مستقیم درآمد قبل از واریز به حساب خزانه، تهاتر در آمد قابل وصول از اشخاص حقیقی و حقوقی با پرداخت تعهدات دستگاه به آنها و موارد مشابه است.

وصول در آمد فاقد مجوز وصول، بیشتر معطوف به در‌آمدهایی است که دستگاه‌ها براساس مواد قانونی برنامه‌های پنجساله یا تبصره‌های بودجه سنواتی که دوره قانونی اعتبار آنها تمام شده و قانونگذار اعتبار آنها را تمدید یا تنفیذ نکرده است وصول شده‌اند.