رییس‌جمهوری اسلامی‌ایران گفت: آمریکا دشمن ملت ایران و مخالف با توسعه و پیشرفت ما است و این را در رفتار و عملکرد خود نشان داده است. به‌گزارش ایرنا، محمود احمدی‌نژاد روز دوشنبه در گفت‌وگو با تلویزیون اسپانیا خاطرنشان کرد: برخی قدرت‌های زورگو به رهبری آمریکا با استفاده ابزاری از نهادهای بین‌المللی، به دنبال ضایع کردن حقوق ملت‌ها از جمله ملت ایران هستند.

رییس‌جمهوری تاکید کرد: مشکل امروز دنیا این است که عده‌ای خود را فراتر از قانون می‌دانند و حقوق قانونی و مسلم ملت‌ها را به رسمیت نمی‌شناسند.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: راه حل همه مشکلات قانون‌پذیری، تبعیت از قانون و احترام به حقوق ملت‌ها است و اگر همه قانون را بپذیرند و بپذیرند که همه در برابر قانون مساوی هستند، مشکلی پیش نخواهد آمد. رییس‌جمهوری، ملت ایران را ملتی صلح طلب و خواهان آرامش و ثبات در همه دنیا معرفی کرد و گفت: تمامی‌فعالیت‌های ما در چارچوب قانون است و اهل گفت‌وگو هستیم و علاقمندیم که مسائل را با گفت‌‌وگو حل کنیم. احمدی‌نژاد افزود: ما بارها اعلام کردیم که حاضر هستیم در فعالیت‌های هسته‌ای با کشورهای دیگر مشارکت کنیم و سوخت هسته‌ای را که در ایران تولید می‌کنیم در اختیار کشورهای نیازمند قرار می‌دهیم.

احمدی‌نژاد درخصوص صدور قطعنامه‌های شورای امنیت علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران، گفت: ما برای احقاق حقوق خود می‌ایستیم و اگر شورای امنیت یک تصمیم غیر قانونی بگیرد، هیچ ملتی حق ندارد آن را بپذیرد. رییس‌جمهوری افزود: متاسفانه امروز عده‌ای در شورای امنیت هم شاکی هستند هم دادستان و هم خود را مجری عدالت می‌دانند، خودشان شکایت می‌کنند و خودشان نیز به آن رسیدگی می‌کنند، فکر نمی‌کنم ملت اسپانیا هم که یک ملت فرهنگی و با تاریخ روشن است چنین تصمیم ظالمانه‌ای راقبول کند. رییس‌جمهوری همچنین با تاکید بر اینکه شورای امنیت با تاثیر پذیری از برخی قدرتهای زورگو حق قانونی ملت‌ها را ضایع می‌کند گفت: شورای امنیت باید نسبت به اصلاح تصمیمات غیرقانونی خود اقدام کند. احمدی‌نژاد در این مصاحبه که همزمان از تلویزیون ملی اسپانیا و شبکه خبر جمهوری اسلامی‌ایران پخش می‌شد در پاسخ به این سوال که انتظار شما از اسپانیا چیست، گفت: انتظار ما از ملت اسپانیا این است که خودشان باشند و همان ویژگی‌هایی که برای ملت خود می‌پسندند برای ما نیز بپسندند. رییس‌جمهوری اسلامی ‌ایران افزود: اتحادیه اروپا نیز اگر می‌خواهد جایگاه مناسبی در مناسبات دنیا پیدا کند باید مستقل باشد.

احمدی‌نژاد افزود: اتحادیه اروپا اگر می‌خواهد سخنان آمریکا را برای ما ترجمه کند، ما نیازی به این کار نداریم. رییس‌جمهوری افزود: ما مراودات گسترده اقتصادی و فرهنگی با کشورهای اروپایی داریم و علاقمند هستیم که این ارتباط همچنان برقرار باشد و مخدوش نشود. احمدی‌نژاد تاکید کرد: اتحادیه اروپا باید حرف مردم اروپا را بزند و روی پای خود باشد، اکثر مردم دنیا از جمله اروپا حق را به مردم ایران می‌دهند و اتحادیه اروپا نیز باید حرف مردم خود را بزند. احمدی‌نژاد تصریح کرد: اتحادیه اروپا باید بر حق پافشاری کند تا بتواند جایگاه خود را در دنیا پیدا کند. رییس‌جمهوری در ادامه گفت و گوی خود با تلویزیون اسپانیا درباره ‌تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه‌جمهوری اسلامی‌ایران گفت: جمهوری اسلامی‌ایران توان دفاع از خود در مقابل تهدیدات را دارد. وی همچنین درباره‌احتمال برقراری روابط ایران و آمریکا، با اشاره به اینکه ما مشکلی برای برقراری روابط با آمریکا نداریم، گفت: آمریکایی‌ها مشکل دارند. رییس‌جمهوری افزود: رفتار آنها رفتار درستی نیست. آنها حقوق ملت‌ها و کرامت انسان‌ها را به رسمیت نمی‌شناسند و می‌خواهند از موضع قدرت و تحمیل با ملت‌ها رابطه برقرار کنند. احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها یک طرفه رابطه خود را با ایران قطع کردند. ما رابطه را قطع نکردیم. آنها فکر می‌کردند اگر رابطه خود را قطع کنند ما از بین خواهیم رفت.